به گزارش روز یکشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، این میزان تولید در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل (تولید ۴۹۶ هزار و ۹۵ دستگاه خودرو) رشد ۱.۱ درصدی نشان میدهد.
برپایه این گزارش، در هفت ماهه ابتدایی امسال گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید ۲۴۲ هزار و ۲۷۶ دستگاه خودرو شد و عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آن خود کرد.
این گروه صنعتی توانست در این مدت ۱۵۹ هزار و ۶۱ دستگاه در گروه پژو، ۳۰ هزار و ۷۹۴ دستگاه در گروه سمند، ۲۹ هزار و ۱۹۷ دستگاه دنا، ۱۶ هزار و ۹۰۸ دستگاه رانا، سههزار و ۲۴۵ دستگاه هایما، ۲هزار و ۹۶۸ دستگاه تارا و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کند.
برپایه این گزارش، جمع تولیدات این خودروساز در هفت ماهه ابتدایی امسال در همسنجی با پارسال (۲۴۹ هزار و ۳۳۰ دستگاه) ۲.۸ درصد کاهش داشته است.
آبیپوشان جاده مخصوص در مهرماه امسال ۳۶ هزار و ۳۴۲ دستگاه خودرو تولید کردند.
صادرات یکهزار و ۲۹۱ دستگاه خودرو توسط سایپا
برپایه آمارهای سامانه کدال، در این مدت گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به تولید ۱۹۲ هزار و ۶۲۸ دستگاه خودرو شد که شامل ۱۶۶ هزار و ۶۶۰ دستگاه خودرو در خانواده تیبا، ۱۲ هزار و ۸۲۵ دستگاه سایپا ۱۵۱ (وانت پراید)، ۱۱ هزار و ۷۲۲ دستگاه شاهین و ۱۳۰ دستگاه آریو بود.
در این مدت سایپاییها ۲۱۱ دستگاه خودروی صادراتی کامل (CBU) و یکهزار و ۸۰ دستگاه اس. کی. دی (SKD یا قطعات نیمهکامل خودرو) صادر کردند.
این میزان تولید در مقایسه با هفت ماهه ۹۹ (تولید ۱۸۸ هزار و ۴۹۰ دستگاه خودرو) رشد ۲.۲ درصدی نشان میدهد.
نارنجیپوشان جاده مخصوص در مهر ماه امسال ۲۷ هزار و ۱۶۵ دستگاه خودرو تولید کرد.
رشد ۱۴.۵ درصدی تولیدات پارسخودرو
تا پایان مهرماه امسال همچنین پارسخودروییها موفق به تولید ۶۶ هزار و ۷۳۱ دستگاه خودرو شامل ۳۵ هزار و ۳۰۲ دستگاه در گروه کوئیک (کیو ۲۰۰)، ۱۷ هزار و ۷۸۶ دستگاه کوئیک معمولی، ۱۳هزار و ۱۴۶ دستگاه در گروه ساینا (اس۲۰۰) و ۴۹۷ دستگاه در گروه برلیانس شدند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۱۴.۵ درصدی نشان میدهد.
جمع تولیدات این خودروساز در مهرماه امسال هشتهزار و ۷۱۴ دستگاه به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا، بررسی مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.
با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیشبینی شده است.
هفته گذشته «سیدرضا فاطمیامین» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح خط تولید تارا اتوماتیک در جمع خبرنگاران افزود: تا پایان سال دستکم ۱۰۰ هزار خودرو بیش از برنامه طراحی شده امسال تولید خواهد شد، همچنین تولید در سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خواهد شد و دیگر قرعهکشی نخواهیم داشت.
فاطمی امین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره امکانپذیری صادرات خودرو هم افزود: امسال امکان صادرات وجود داشت اما به دلیل نیاز داخل از خودرو سازان خواستیم نگاه به داخل داشته باشند گرچه میتوانند قطعات خودرو صادر کنند.
وی خاطرنشانکرد: از هم اکنون برای صادرات خودرو برنامهریزی شده و در همین زمینه سازمان توسعه تجارت جلساتی با خودروسازان برگزار کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون سایت گروه صنعتی ایران خودرو در کشور جمهوری آذربایجان فعال است و در چند کشور دیگر نیز در حال فعال کردن دیگر سایتها هستیم و در ماههای آتی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.
فاطمی امین از فعالسازی یکی از این خطوط در آینده نزدیک خبر داد و گفت: آبان ماه به کشوری که دو خط خودروسازی فعال داریم، سفر خواهم کرد و با نخست وزیر و صنعتگران این کشور ملاقاتهایی خواهیم داشت تا خطوط تولید ایران خودرو و سایپا فعال شوند.
وی همچنین در خصوص واردات خودرو، تصریحکرد: واردات خودرو در مجموع میتواند برای این صنعت مفید باشد، اما در مقطع کنونی و به دلیل اینکه تعادل ارزی کشور به هم میریزد، مناسب نیست.
وی یادآور شد: اکنون صنعت خودرو با مشکلاتی مواجه است و از مدیران صنعت خواستهایم کیفیت تولید و همچنین رضایت مشتریان را افزایش دهند.