سیدعبدالله ارجائی روز یکشنبه در بازدید از روند اجرای فاز اول خط سوم قطار شهری مشهد افزود: طبق درخواست از پیمانکار، محدودیت های مالی باید کنار گذاشته شده و این پروژه با قدرت اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل ریلی اولویت دوره ششم مدیریت شهری است ادامه داد: با توجه به مشکلات مالی، برخی کارگران فعال در حوزه احداث خطوط قطار شهری بیش از ۱۰ ماه حقوق دریافت نکرده بودند که مقرر شد مطالبات آنان پرداخت شود و کار ادامه یابد.
شهردار مشهد گفت: تلاش میشود رونق به پروژههای قطارشهری بازگردد و سازندگی در شریان حمل و نقل شهری جاری شود.
وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده پروژههای احداث خطوط قطار شهری مشهد رونق خواهد گرفت.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جابهجا میشوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.