تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

تهران- ایرنا- در تازه‌ترین نمایشگاه «یوشا بشیر»، هنرمند با استفاده از مفاهیمی مانند عمق، فضا، شکست و دستکاری قاب‌بندی، تجربه‌ای تلفیقی از فضای دیجیتال و واقعی را بر بوم نقاشی مشق کرده است تا چشم‌اندازهایی انتزاعی را پدید آورد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه انفرادی یوشا بشیر با عنوان پیوستار نا محدود عصر جمعه ۱۶ مهر در گالری مدار موازی آغاز به کار کرد و تا ۲۱ آبان میزبان علاقه مندان به تماشای آثار هنری است.

در این نمایشگاه سه مجموعه از نقاشی‌های هنرمند که با تکنیک اکریلیک، در طول چند سال گذشته شکل گرفته به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه شامل یک مجموعه مجسمه و دو مجموعه نقاشی است که در مدت ۳ سال شکل گرفته است. مجسمه‌ها با مواد مختلفی مانند فایبرگلاس، فوم و رزین ساخته شدند و نقاشی‌ها با اکریلیک، جوهر و پاستل شکل گرفتند.

بشیر در این نمایشگاه به دنبال ساخت مناظری انتزاعی با استفاده از فناوری دیجیتال رفته است تا از طریق آن‌ها امکانات فضا و القای عمق را بررسی کند.

جهان بصری کنونی ما، توسط دیجیتال احاطه شده و تجربه دیداری ما با پیکسل آمیخته شده است که جزئیات چشم اندازهای روزانه ما زیر ذره بین نقاش قرار گرفته است تا فرم هایی انتزاعی را از عناصر واقعی عیان کند.

این نمایشگاه همچون لگوهای بازی هستند که مخاطب آن باید برای خود از تجربه این نمایشگاه اشکال تازه ای بسازد و رد هر اثر را در اثر بعدی جستجو کند.

خود و باز تعریف مفهوم خود در جهت یافتن مرز بین فضای درون و بیرون یکی از اصلی‌ترین کاوش‌های او در آثارش است که این نمایشگاه را می توان در ادامه آثار این هنرمند مورد ارزیابی قرار داد.

از این رو موضوع آثار او غالباً فیگورها و مناظر انتزاعی آرمانشهر/ ویران‌شهر هستند. مجموعه‌ اخیر یوشا بشیر ادامه‌ مشق‌کردن چشم‌انداز انتزاعی اوست. او رابطه‌ی بین قلمروی دیجیتال و فیزیکی را در نقاشی کشف می‌کند. این نقاشی‌ها با ایده‌ ترجمه/تأویل نادرست از تصویر دیجیتال به نقاشی فیزیکی و محدودیت‌ها و فرصت‌هایی که هر پلتفرم فردی ایجاد می‌کند بازی می‌کنند.

این نمایش از سه مجموعه‌ کوچک‌تر تشکیل شده که با عناوین «شکست فضای محصور» ،«شکست یک شکست» و «فضای دوم/فضای سوم» ارائه شده است که  هرکدام از این مجموعه‌ها یک حضور مستقل و درعین‌حال وابسته با مجموعه‌های دیگر می‌سازند.

در شکست فضای محصور محدوده‌ بوم نقاشی را در مناظری پیکسلی جست‌وجو می‌کند و در شکست یک شکست هنرمند دسترسی‌های پلتفرم‌های دیجیتال را برای گسترش فرم‌های دوبعدی به سه‌بعدی در فضا و در راستای ایجاد عمق بررسی می‌کند و در نهایت فضای دوم/فضای سوم برای او درگاهی برای تعریف سه فضا می‌شود که می توان به فضای اول؛ منظره (برخورد هنرمند با جهان بیرون)، فضای دوم؛ نقاشی (بازنمایی جهان توسط هنرمند روی بوم نقاشی در استودیو) و فضای سوم؛ مواجه (لحظه مواجه‌ مخاطب با اثر در مکانی دیگر) تقسیم بندی کرد.

در این مجموعه‌ها به روش‌های مختلف امکانات گسترش اثر و شکست فضا بین فضای دیجیتال به فضای واقعی آزموده شده و این رفت‌وآمد بین هرکدام از فضاها یک دسترسی برای ایجاد انگیزه در پردازش این مناظر انتزاعی می‌شود.

هنرمند تلاش کرده تا با استفاده از مفاهیمی مانند عمق، فضا، شکست و دستکاری قاب‌بندی، تجربه‌ای تلفیقی خلق کند. برای مثال در «فضای دوم/فضای سوم» مخاطب با نقاشی‌هایی روبه‌رو می شود که گذشته و آینده را در بومی مشترک بازنمایی می‌کند. تجربه‌ای که منظره‌پردازی را از بعد زمان رها کرده و به مسیر آفرینش نقاشی‌ها در مجموعه‌های به نمایش درآمده هویت می‌بخشد.

یوشا بشیر متولد ۱۳۶۸، هنرمندی چندرشته‌ای ساکن تهران است که کارهای او از نقاشی، مجسمه تا چیدمان را در بر می‌گیرد. مفاهیمی مانند ساخت و ساز، تخریب، دوگانگی و تعلیق از عناصر کلیدی در آثار این هنرمند است.

 ششمین نمایش انفرادی‌ یوشا بشیر تا ۲۱ آبان در گالری مدار موازی به نشانی تهران، خیابان حافظ، نرسیده به چهار راه کالج، نبش کوچه بامشاد، پلاک ۴۰۹ برپاست.