به گزارش روز دوشنبه ایرنا از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، علی رمضانی امروز در همایش «ترنم مهر» و تجلیل از برگزیدگان مسابقات پرورشی و فرهنگی این نهاد با اشاره به فعالیتهای سال گذشته حوزه پرورشی و فرهنگی اظهارداشت: در سال گذشته که مدارس تعطیل بود، هیچ فعالیتی قطع نشد و همگی در حوزه پرورشی شرکت کردند.
وی گفت: معمان با محتوای درسی بسیاری روبه رو هستند و همچنین از انجام کارهای پرورشی هم گاها محروم میمانند؛ در همین حوزه نیز تمامی کسانی که شرکت کردند به صورت اختیاری بوده است و هیچ اجباری در آن نبوده است.
رمضانی افزود: تربیت و مهارت در هیچ یک از کتب درسی صورت نمیگیرد و باید از حجم کتابهای درسی کاسته شود و ادامه آن را به عهده معلمان بگذاریم و به آنها اعتماد کنیم.
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ضمن تقدیر از تمام فعالان حوزه تربیتی گفت: نگاه زیبایی در عرصه قرآن به کمک مدیران و کارشناسان قرآنی صورت گرفته است؛ اعتماد و اعتقاد خانوادهها، با توجه به شرکت حدود هفت میلیون و پانصد نفر در مسابقات قرآنی امسال، نشان از این امر دارد و این اتفاق خوبی است که در این عرصه رخ داده است.
خودکارانگی دانشآموزان نشان از موفقیت و اثربخشی کار تعلیم و تربیت است
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز در این همایش، جشنوارهها را بهترین محمل برای بروز و ظهور استعدادهای دانش آموزان دانست و گفت: این فرصتها و جشنوارهها هر کدام یک ماموریت را به عهده دارند و میتوانند نگاهها را به اهمیت امر تعلیم و تربیت تغییر دهند.
مسعود شکوهی افزود: با توجه به آموزش محور بودن، آموختههای درسی، فرمولها، اعداد، ارقام و بعضی از کلید واژهها شاید برای دانشآموزان کارایی نداشته باشد اما مهارتهایی که دانشآموزان در جریان برگزای جشنوارهها و فعالیتهای فرهنگی هنری میآموزند در ذهنشان ماندگار خواهد شد.
وی بیان کرد: تاکید ما بر موفقیت نظام تعلیم و تربیت است و شاهراه موفقیت این است که دانشآموز باید بتواند در اینگونه جشنوارهها به شایستگی هنرنمایی کند و استعدادها و توانمندیهای خود را نشان دهد، هنرنمایی دانشآموزان مصداق خودکارانگی است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: دانشآموز صالح براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، الزاما این نیست که از صبح تا شب کنار سجاده عبادت کند، بلکه دانشآموزی که بتوانند به یک خودکارآنگی دست پیدا کند، یک دانشآموز صالح است و به زعم ما این میتواند موفقیت و اثربخشی کار تعلیم و تربیت را بیش از گذشته نمایان کند.
نقش فعالیتهای حوزه پرورشی و فرهنگی در بازگشایی تدریجی مدارس
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران نیز در این همایش با اشاره به اهمیت و توجه به نقش دانشآموز در همه فرآیندهای نظام تعلیم و تربیت گفت: باید فرایندهای آموزشی و پرورشی خود را بر اساس نیازسنجیها برای رشد و شکوفایی دانشآموزان برنامهریزی کنیم.
سیدمجتبی هاشمی با اشاره به اینکه معلم همواره نقش الگو را برای دانشآموز دارد، افزود: برگزاری جشنواره متعدد ویژه معلمان نیز با همین رویکرد در آموزش و پرورش برگزار میشود.
وی بیان کرد: در آستانه گذر از کرونا و به دنبال بازگشایی مدارس به صورت حضوری هستیم، باید بر اساس دستورالعملهای مشخص شده در حوزه پرورشی نیز اقدامات این حوزه با بهترین شرایط به اجرا در بیاوریم.
هاشمی با اشاره به سیاستهای ۱۴ گانه راهبردی آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران اظهارداشت: در ۲۰ ماه گذشته ایام شیوع کرونا، نظام تعلیم و تربیت شرایط سختی را پشت سر گذاشت.
وی گفت: در این مرحله گذر نیز که به دنبال بازگشایی مدارس به صورت حضوری و تدریجی هستیم، با توجه به دستورالعملها، فعالیتهای این حوزه بسیار پیچیده و سخت خواهد بود و نیاز به همراهی همه همکاران و اولیای دانشآموزان هستیم تا بتوانیم با ارتباط مناسب و موثر با دانشآموزان فاصلههای ایجاد شده در ایام کرونا را جبران کنیم و سلامت روانی و جسمانی دانشآموزان را در اولویت فرآیندهای خود قرار دهیم.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از همه ظرفیتهای نظام تعلیم و تربیت برای انجام فعالیتهای حوزه پرورشی افزود: ما ابتدا باید از این ظرفیتها به صورت کامل بهرهمند شویم و در ادامه با همراه کردن دیگر حوزههای فرهنگی و هنری به دنبال استعدادیابی و ایجاد زمینه برای شکوفا کردن این استعدادها در میان دانشآموزان باشیم.
همایش «ترنم مهر» و تجلیل از برگزیدگان مسابقات پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران روز دوشنبه با حضور میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا مسیبزاده مدیرکل سابق این نهاد، علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی، مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، سیدمجتبی هاشمی سرپرست اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و جمعی از مسئولان در سالن ولایت این اداره کل برگزار شد.
در این همایش از برگزیدگان نخستین جشنواره فرهنگی هنری معلمان هنرمند، نخستین جشنواره معلمان مؤلف، دومین جشنواره همیار مشاور، دهمین جشنواره نوجوان سالم، بیست و یکمین دوره پرسش مهر ریاست جمهوری، سی و نهمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز، سی و نهمین دوره جشنواره فرهنگی هنری فردا و پروژههای برتر دانشآموزی درس تفکر و سبک زندگی تجلیل شد.
در این آیین برگزیدگان مناطق برتر ری یک، قدس، اسلامشهر و بهارستان ۲ به صورت حضوری و سایر مناطق از طریق شبکه مجازی و در شبکه شاد به صورت مجازی شرکت داشتند.