به گزارش روز سهشنبه ایرنا، شیوع کرونا و دورکاری باعث سوق پیدا کردن آموزش و کسبوکار به سمت فضای مجازی شد. همچنین محدودیتها و تغییر سبک زندگی افراد باعث شد تا مصرف تلفن همراه در کشور افزایش یابد.
تولید تلفنهمراه در جهان در سال ۲۰۱۸ با افول مواجه شد، اما کرونا بازی را عوض کرد، تصور این بود که تلفنهمراه در آینده از نظر میزان فروش، رشدی نخواهند داشت و در یک مسیر خطی پیش خواهد رفت اما با آغاز پاندمی کرونا، کل دنیا با افزایش فروش تلفن همراه مواجه شد.
پس از افزایش استفاده از تلفنهمراه به دلیل گسترش آموزش مجازی و دورکاری، نگرانیهایی درباره کمبود تجهیزات تلفنهمراه وجود داشت، اما روند تحولات نشان داد که پس از عبور از شوک اولیه، وضعیت بازارها به روال عادی بازگشته است.
بر این اساس، با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ و با تدابیری که از قبل اندیشیده شده بود، بازار موبایل بهاندازه کافی اشباع شد و شدت گرفتن تقاضا برای خرید تلفن همراه نتوانست مشکلی در این زمینه ایجاد کند.
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه روز سه شنبه در گفتوگو با ایرنا، با بیان اینکه واردات تلفن همراه کشور در ۱۲ ماه گذشته به ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه موبایل رسید، به تشریح جزئیات رفتار مصرفکننده و نوسانات بازار تلفن همراه کشور پرداخت.
محمدرضا عالیان دراینباره گفت: بر اساس آخرین آماری که تحرکات بازار موبایل تا آخر مهر سال جاری نشان میدهد، از ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار موبایل وارداتی، ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار موبایل توسط مصرفکنندگان وارد شبکه ارتباطی شدند.
سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه اضافه کرد: بر اساس این گزارش، شهریور ماه یک میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده اما میزان مصرف موبایل یک میلیون و ۸۴۰ هزار دستگاه بوده است. این آمار نشان میدهد بازگشایی مدارس و آموزش آنلاین باعث شده، تقاضا برای خرید تلفن همراه بیش از میزان واردات باشد.
وی تصریح کرد: واردات تلفن همراه، مهرماه امسال به یک میلیون و ۷۳۰ هزار رسید که از این تعداد، یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه وارد شبکه ارتباطی کشور شدند.
عالیان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که بازگشایی مدارس و آموزش آنلاین عامل افزایش واردات و فروش تلفن همراه در کشور بوده است.
او درباره سهم بازار برندهای مختلف افزود: سامسونگ ۴۸ درصد، شیائومی ۲۹ درصد، نوکیا ۱۲ درصد، اپل ۴ درصد و هوآوی ۲ درصد سهم واردات برندها را به خود اختصاص دادهاند.
عالیان درباره آمار مصرف و سهم بازار برندهای تلفن همراه در ایران نیز افزود: سامسونگ ۵۴ درصد، شیائومی ۳۴ درصد، نوکیا ۳ درصد، اپل ۷ درصد و هوآوی یک درصد سهم واردات را به خود اختصاص دادهاند.
سخنگوی انجمن واردکنندگان درباره ارزش برندهای مختلف که وارد کشور شده، گفت: ارزش کالاهای وارد شده به ترتیب متعلق به سامسونگ با ۳۴ درصد سهم، شیائومی با ۲۹ درصد سهم، نوکیا با یک درصد سهم، اپل با ۲۳ درصد سهم و هوآوی با ۲ درصد سهم است.
وی ادامه داد: واردات نوکیا ۱۲ درصد بوده، اما ارزش ریالی آن سهم یک درصدی دارد چرا که تلفنهای نوکیا را عموماً تلفنهای دکمهای ارزانقیمت تشکیل میدهند؛ اما در مقابل تلفنهای همراه اپل با اینکه سهم بالایی از بازار ندارند اما از آنجایی که قیمتهای آن عموماً بالای ۶۰۰ دلار است از نظر ارزشی ۲۳ درصد ارزش بازار را به خود اختصاص دادهاند.
عالیان درباره پرفروشترین مدلهای تلفن همراه در کشور گفت: گلکسی A۱۲ سامسونگ بیشترین میزان فروش را دارد، گلکسی A۲۱S A۱۲ سامسونگ به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند. پس از آن نوکیا ۱۰۵، سامسونگ A۵، شیائومی پوکو M۳ و شیائومی پوکو M۳ PRO بیشترین اقبال را داشتهاند.