به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، اسپانیا از روز گذشته(یکم نوامبر ۲۰۲۱) عملا یکی از منابع گاز طبیعی مورد نیاز خود را برای بخش صنعت، گرمایش و مهم تر از همه برای تامین سوخت نیروگاه های سیکل ترکیبی که به گاز وابسته است، از دست داد.
اسپانیا از اول سال ۲۰۲۱ تا کنون، ۲۰ درصد واردات گاز مصرفی خود را از الجزایر تامین کرده است.
این رسانه اسپانیایی در عین حال نوشته است که الجزایر متعهد شده تا ترانزیت گاز به اسپانیا را از طریق خط لوله زیر دریایی دیگری به نام «مِدگاز» که ظرفیت سالانه هشت میلیارد متر مکعب را داشته و از مراکش عبور نمیکند ادامه دهد؛ خط لوله ای که گفته می شود قرار است در آینده نه چندان دور و قبل از شروع زمستان به بهره برداری برسد اما نمی تواند انتقال گاز به اسپانیا با ظرفیت خط لوله "مغرب-اروپا" را انجام دهد.
تصمیم الجزایر برای بستن خط لوله گاز مغرب به اروپا که از خاک مغرب می گذرد و پس از عبور از یک مسیر ۴۵ کیلومتری از عمق دریای مدیترانه، وارد اسپانیا شود، این کشور را مجبور به افزایش واردات پرهزینه گاز طبیعی مایع (الانجی) با استفاده از کشتی خواهد کرد و حمل و نقل این سوخت با استفاده از کشتی، هزینه های گزافی بر دولت مادرید تحمیل می کند؛ دولتی که در دو سال اخیر به دلیل هزینه های سرسام آور شیوع کرونا و از دست دادن بخش عمده ای درامد خود از صنعت گردشگری، حال و روز اقتصادی چندان خوبی ندارد.
خط لوله انتقال گاز مغرب- اروپا ۱۳۰۰ کیلومتر امتداد دارد که ۵۴۰ کیلومتر آن از خاک مراکش می گذرد.
به نوشته این روزنامه مشکل تامین گاز اسپانیا از طریق حمل با کشتی در بدترین زمان ممکن رخ داده است. تقاضا برای انرژی با بازگشایی اقتصادها و بازگشت افراد به محل کار در سراسر جهان در حالی افزایش پیدا کرده است که ذخایر گاز اروپا برای این وقت از سال به پایین ترین میزان در بیش از یک دهه گذشته رسیده و هزینه تولید برق را افزایش داده است. به بیان دقیق تر بحران انرژی شماری از کشورها را به خرید گاز طبیعی سوق داده است تا در زمستان دچار مشکل نشوند.
معضلی که صفهای طولانی نفتکشهای متان و ترافیک جهانی برای بارگیری در کشورهای تامین کننده را ایجاد کرده و تامین گاز مایع را به طور قابل توجهی گرانتر و پیچیده تر از چند ماه قبل خواهد کرد.
به دلیل مشکلات ایجاد شده در حوزه انرژی، زمزمه های احتمال قطع برق و گاز در اسپانیا در فصل زمستان شنیده می شود هرچند که شماری از کارشناسان اسپانیایی این احتمال را رد کرده اند.
به نوشته ال پائیس، جایگزین فعلی برای جلوگیری از کمبود گاز در اسپانیا مذاکره بیشتر با کشتیها به منظور انتقال گاز از الجزایر، آمریکا، خاورمیانه و یا شمال اروپا است. اسپانیا ۶۰ درصد گاز مورد استفاده خود را از این طریق تامین میکرد بنابراین قابلیت گسترش این عملیات وجود دارد.
«ماریانو مارسو» استاد علوم زمین دانشگاه معتقد است اگر چه این تنها راه حل ممکن برای اسپانیا است اما حملونقل گاز نسبت به انتقال با خط لوله در بازار رقابت بینالمللی و ترافیک جهانی نفتکشها منجر به افزایش هزینه از سه منظر است: هزینه مایع سازی، حملونقل و تبدیل مجدد به گاز.
ال پائیس در ادامه با بیان اینکه الجزایر متعهد شده است تا ترانزیت گاز به اسپانیا را از طریق خط لوله زیر دریایی دیگری به نام «مِدگاز» که ظرفیت سالانه هشت میلیارد متر مکعب را داشته و از مراکش عبور نمیکند ادامه دهد، نوشته است: حتی زمانی که استفاده از این خط لوله به مرحله اجرا برسد (در خوشبینانه ترین حالت قبل از فرا رسیدن سخت ترین روزهای زمستانی)، حداکثر توان جابجایی این زیرساخت ۱۰ میلیارد متر مکعب خواهد بود که این میزان همچنان بیانگر کمبود سوخت برای پوشش نیازهای مصرفی اسپانیا است.
خط لوله گازی ۲۱۰ کیلومتری مدگاز به منظور ترانزیت گاز الجزایر به اسپانیا طراحی شده و شامل ساخت یک خط لوله زیردریایی است که از شهر بنی سیف در شمال غربی الجزایر تا منطقه ای نزدیک به شهر آلمریا در جنوب شرق اسپانیا امتداد دارد.
روزنامه ال کنفیدنسیال اسپانیا پیشتر در گزارشی نوشت: افزایش سرسامآور بهای نفت و گاز در حالی کشورهای اروپا را به دردسر انداخته است که اقتصاد اسپانیا یکی از آسیبپذیرترین کشورها در برابر این افزایش قیمت انرژی به شمار میرود.
عرضه گاز در اسپانیا به دلیل رویارویی ژئوپولیتیک میان مراکش و الجزایر تا پیش از تصمیم مراکش مبنی بر توقف رسمی انتقال گاز از مراکش به این کشور اگرچه کمتر از حد معمول بود اما هزینه واردات گاز افزایش یافت. خرید گاز توسط اسپانیا در ماه اوت (مرداد- شهریور) به بیش از ۷۰۰ میلیون یورو در روز رسید که ۱۵۳ درصد بیشتر از سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) بود.