تهران- ایرنا- یک شرکت دانش بنیان به همت متخصصان ایرانی توانست انواع یاتاقان‌های سبک و سنگین را طراحی، تولید و واردات این قطعه به کشور را به طور کامل قطع کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، یکی از قطعاتی که در ساخت ماشین‌آلات و ابزار صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یاتاقان است که در حال حاضر یک شرکت دانش‌بنیان توانست این قطعات را بسازد.

محمد تبدلات رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان گفت: در این شرکت انواع یاتاقان‌های سبک و سنگین لغزشی با پوشش بابیت متناسب با نوع نیاز با فناوری خاص خود تولید می شود، در هر وسیله‌ای که قابلیت حرکت و چرخش دارد، یاتاقان نقش آفرینی می‌کند.  

وی خاطرنشان کرد: فعالان فناور این شرکت با استفاده از ماشین‌های کنترل خودکار می‌توانند قطعات را با دقت بسیار بالا بسازند. مهم‌ترین محصول دانش‌بنیان این شرکت ساخت و بازسازی انواع یاتاقان با ساختار بابیت و سیل‌های پالایشگاهی، نیروگاهی و سایر صنایع است.

مزیت تولید و بازسازی یاتاقان با ساختار بابیت

این فناور یادآور شد: هرکجا که سامانه‌ای دوار فعالیت می‌کند، بابیت نیز به عنوان آلیاژی فداشونده، حضوری فعال دارد.   روش‌های رایجی برای ریخته‌گری یاتاقان وجود دارد اما این شرکت دانش‌بنیان از روش و ساختار بابیت با پایه قلع بهره جسته است، روشی که نوآورانه بوده و مزایای بسیاری دارد.

تبدلات همچنین گفت: یاتاقان‌های بابیتی به عنوان تکیه‌گاه اصلی شفت و اجزای متصل به آن از جمله اجزای مهم در پمپ‌ها، کمپرسورها، ژنراتورها و توربین‌ها به کار می‌رود؛ این آلیاژ در صنایع مکانیک و داخل هر نوع تجهیزات دوار کاربرد دارد و به‌صورت ساده زیر دو سر هر شفت و محوری برای چرخ و تولید انرژی استفاده می‌شود.

وی افزود: در یک نمونه از دستاوردها، فعالان این شرکت توانستند یاتاقان توربین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نیروگاهی کشور را تولید کنند،  قطعه‌ای که تا پیش از آن، از مسیر واردات و با هزینه‌های ارزی هنگفت تامین می‌شد، این یاتاقان در نیروگاه‌های متعددی کاربرد دارد و قادر است سالانه میلیون‌ها دلار از خروج ارز از اقتصاد کشور پیشگیری کند.

این فعال دانش بنیان تصریح  کرد: قیمت تمام‌شده محصول ایران‌ساخت، ۲۰ درصد قیمت اروپایی است و با فعالیت این شرکت دانش‌بنیان، عملاً واردات این قطعه به طور کلی قطع شده است و با تکیه بر توان تولید داخلی تأمین می‌شود.

تبدلات ادامه داد: نیروگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، کارخانه‌های سیمان مس و فولاد مشتریان بالقوه این دست محصولات ایران‌ساخت هستند و تاکنون ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی در این شرکت شده به همین میزان نیز اشتغال‌ غیرمستقیم ایجاد شده است.