سنندج- ایرنا- فرماندار شهرستان بانه با اشاره به کمبود نیروی نظارتی گفت: برای نظارت و کنترل بیشتر و جلوگیری از تخلف از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار بازدید توسط ادارات مربوط انجام شده است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل رستم پور روز سه شنبه در جلسه تنظیم بازار بانه با بیان اینکه ۳۰ درصد توزیع کنندگان مرغ زنده اقدام به صدور پروانه فعالیت کردند اظهار داشت: باید بستر لازم برای فعالیت قانونی توزیع کنندگان مرغ زنده فراهم شود و ادارات مربوطه نیز در این زمینه همکاری کنند.

وی افزود: تاکنون در شهرستان بانه گزارشی از کمبود مرغ ارائه نشده و مرغ به میزان نیاز شهرستان توزیع می شود.

رستم پور با تاکید بر حفظ سلامت مردم یادآور شد: برای نظارت و کنترل بازار باید تعامل، همراهی و حضور در بین مردم وجود داشته باشد و همچنین برای بازخورد بیشتر باید با جدیت بیشتر بازرسی و نظارت بازار انجام شود.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بانه نیز با اشاره به شناسایی ۶۵ واحد توزیع مرغ زنده گفت: تاکنون با مجوز ۱۶ واحد موافقت شده که چند واحد به دلیل اینکه همچنان مرغ زنده توزیع می کنند با مجوز آنها موافقت نشده و پروانه فعالیت ۶ واحد نیز در دست اقدام است.

علی سور افزود: تاکنون ۲۵ واحد برای صدور مجوز فعالیت اقدام کردند که با توجه به اختلاف قیمت مرغ زنده با کشتار روز بسیاری از واحدها به توزیع مرغ کشتار روز تمایل دارند.

وی با بیان اینکه توزیع کنندگان مرغ زنده به صورت غیر بهداشتی و با قیمت های نامشخص مرغ توزیع می کنند، اظهار داشت: ۱۲ واحد عمده توزیع مرغ زنده تاکنون برای صدور مجوز مراجعه نکردند که در خرداد ماه امسال نسبت به فعالیت این واحدها اعلام جرم کردیم

رییس اداره تعزیرات شهرستان بانه نیز گفت: قبل از اینکه گران فروشی در بازار رواج پیدا کند گرانی وجود داشت اما می‌توانیم گران فروشی را کنترل کنیم و بزرگترین مشکل کنترل گرانی ۲ نرخی بودن بسیاری از کالاها است.

کامبیز حسنی راد بزرگترین مشکل کنترل بازار کمبود نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: علارغم کمبود نیروی انسانی نیروهای هر هفته گشت های مستمر انجام شده و ادارات دیگر نیز در این زمینه همکاری کردند اما این نظارت کامل نیست و باید نظارت و بازرسی بازار بیشتر شود.

وی اظهار داشت: قبل از برخورد تعزیرات حضور نیروها در ساعات مختلف روز بیشترین تاثیرگذاری را بر کنترل بازار و سوء استفاده افراد سودجو دارد.

حسنی ادامه داد: مجازات هایی که برای متخلفین در نظر گرفته می شود باید با سرعت اجرایی شود که اثرگذاری داشته باشد و بر این اساس گاهی می توانیم در محل مجازات را اعمال کنیم.

وی گفت: یکی از مشکلات ما در توزیع مرغ فرهنگ مصرف مردم است بسیاری از مردم مرغ کشتار روز مصرف نمی کنند و برخی از افراد هم مرغ زنده بدون نظارت و اطمینان از سلامتی و بهداشت توزیع می کنند که انتظار داریم ماموستایان فرهنگ سازی کنند.

این مسوول ادامه داد: بیشترین چالش در زمینه کنترل توزیع کنندگان مرغ این است که ۱۴۰ خانوار از این طریق ارتزاق می کنند و قرار براین شده که برای تشویق این افراد مجوزهای قانونی برای فعالیت در کمترین زمان صادر شود و یخچال رایگان در اختیار انها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، ۸۰ واحد مرغداری با ظرفیت یک میلیون ۶۰ هزار قطعه در هر دوره فعالیت می کنند.  

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری سنندج مرکز استان واقع شده است.