بجنورد- ایرنا- رنگ کرونایی شهرستان های شیروان، اسفراین و جاجرم در استان خراسان شمالی دوباره نارنجی شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که ۱۲ آبان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شد، سه شهرستان شیروان، اسفراین و جاجرم در وضعیت نارنجی کرونایی و پنج شهرستان بجنورد، گرمه، فاروج، مانه و سملقان و رازوجرگلان نیز در وضعیت زرد یا خطر متوسط کرونایی قرار دارند.

پیش از این بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک که در ابتدای آبان ماه اعلام شد، با تغییر رنگ سه شهرستان خراسان شمالی، به وضعیت کم خطر،  نقشه کرونایی استان به طور کامل زرد رنگ شده بود.

در این میان با وجود آنکه بعد از پنج ماه و در شبانه روز گذشته نیز آمار روزانه فوتی های کرونایی در استان به صفر رسیده است ولی میزان بستری های کرونایی در استان روند شکنندگی را نشان می دهد به گونه ای میزان بستری های روزانه کرونایی استان بین ۳۰ تا ۵۰ نفر متغیر است.

بی تردید این شکنندگی روند نزولی مبتلایان به بی توجهی ها در رعایت شیوه نامه بهداشتی برمی گرد به گونه ای که شهروندان از هفته های گذشته با این پیش فرض که کرونا فروکش کرده است،  مسافرت ها و ترددهای غیرضروری خود را آغاز کرده اند و با پایان ماه صفر نیز همچنان شاهد برگزاری مراسم های عروسی و تجمعاتی هستیم که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهداشت و سلامت زمینه ساز بروز موج ششم کرونا در کشور و استان است.

موج پنجم با سویه جدید ویروس کرونا تحت عنوان دلتا از نیمه دوم مردادماه در خراسان شمالی اوج گرفت و با روندی بی سابقه روزهای سیاه کرونایی را در استان بجا گذاشت اما با تداوم روند نزولی مبتلایان در خراسان شمالی، بالاخره شهرستان های این استان از اواسط مهرماه از وضعیت قرمز کرونایی خارج و به وضعیت نارنجی، زرد و آبی کرونایی وارد کرد.

مسوولان حوزه سلامت خراسان شمالی به ویژه در روزهای اخیر با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در کنار واکسیناسیون از عادی انگاری مردم ابراز نگرانی می کنند و معتقد هستند اگر همچنان شاهد عادی انگاری ها باشیم،  موج بعدی کرونا دور از انتظار نیست.