تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۱

بغداد- ایرنا- در حالی که دولت بعد از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) از حیث قانونی تبدیل به دولت پیشبرد امور شده، در آخرین روزهای عمر این دولت، تغییرات جدیدی در یکی از مهمترین دستگاه‌های امنیتی عراق اتفاق افتاد.

به گزارش ایرنا، دولت عراق سرلشکر «عبدالغنی الاسدی» رئیس سازمان امنیت ملی را برکنار و معاون او را به عنوان رئیس جدید و یکی از مشاوران نخست وزیری را به عنوان مشاور رئیس سازمان امنیت ملی عراق برگزیده است.

براساس حکمی که به امضای «رائد جوحی» مسوول دفتر نخست وزیر عراق در اول نوامبر (دهم آبان ۱۴۰۰) رسیده است فقط ذکر شده که براساس مقتضیات مصلحت عمومی و با توجه به موافقت «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، عبدالغنی الاسدی از ریاست سازمان امنیت ملی عراق برکنار شده است.

منابع خبری عراقی ادعا کرده اند که عبدالغنی الاسدی به دلیل عبور از سن قانونی از این مسئولیت کنار گذاشته شده است.

سرلشکر الاسدی در دوره دولت سابق «عادل عبدالمهدی» در ۲۰۱۹ به دلیل عبور از سن قانونی از مسئولیت فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم کنار گذاشته شد اما با روی کار آمدن دولت الکاظمی، در چهارم ژولای ۲۰۲۰ دوباره به خدمت گرفته شد و ریاست سازمان امنیت ملی عراق را برعهده گرفت.

سرلشکر عبدالغنی الاسدی رییس پیشین سازمان امنیت ملی عراق

برخی شنیده ها در عراق حاکی است که برکناری الاسدی مرتبط با دستگیری «صباح الکنانی» رئیس نهاد غیر دولتی «اصلاحات و تغییر» است که از او به چهره سیاسی نزدیک به جریان صدر یاد می شود.

الکنانی در انتخابات اخیر پارلمانی به عنوان نامزد مستقل شرکت کرده بود اما نتوانست آرای لازم را برای راهیابی به پارلمان به دست آورد.

سازمان امنیت ملی عراق در ۲۸ اکتبر (ششم آبان ۱۴۰۰) الکنانی را به اتهام فساد و رشوه به مبلغ ۳۰ هزار دلار در وزارت صنایع و معادن با حکم قضایی دستگیر کرد اما صدری ها با انتشار بیانیه هایی، متعاقبا گفتند که الکنانی قبل از این جریان به اتهام فساد، طرد شده است.

 در همین راستا «عالیه النصیف» نامزد پیروز در انتخابات و عضو ائتلاف دولت قانون (نوری المالکی) در بیانیه ای از بازداشت الکنانی استقبال کرده و گفته بود که این گونه عملیات ویژه و دستگیری با جرم مشهود، مانعی برای تمامی کسانی است که ادعای انتساب به برخی جریان های سیاسی دارند.

رائد جوحی در دو حکم جداگانه، «حمید رشید فلیح ساهی» معروف به «حمید الشطری» را به عنوان رئیس جدید سازمان امنیت ملی عراق و «مهند نعیم» را به عنوان مشاور رئیس سازمان امنیت ملی معرفی کرده است.

«سمیر عبید» کارشناس سیاسی و نزدیک به رهبران سیاسی عراق در توئیتی، از انتصاب حمید الشطری به ریاست سازمان امنیت ملی کشورش حمایت کرده است.

وی گفت: «سوالات زیادی از من درباره رئیس جدید سازمان امنیت ملی شده و باید بگویم که حمید الشطری از فرزندان همین سازمان است و با آن غریبه نیست و همواره در کنار سرلشکر عبدالغنی الاسدی بوده و ارتباط خوبی با او دارد و همانند خود الاسدی، انسان محترمی است.»

وی تمامی تحلیل ها درخصوص علت برکناری الاسدی را رد کرده و گفته است که برکناری الاسدی به هیچ وجه نوعی مجازات در حق او نبوده است.

دولت الکاظمی در طول یکسال گذشته دست به تغییرات گسترده ای در دستگاه های امنیتی و نظامی زده است که بعضی از تغییرات همچنان مورد انتقاد برخی جریان های سیاسی است و افزایش فعالیت های تروریستی در عراق را ناشی از این تغییرات می دانند.