به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، میکائیل باقری در جلسه مجازی با مسوولان جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء اظهار داشت: فعالیت های قرآن، عترت و نماز را باید در مناطق محروم تقویت کنیم، از آنجا که مراکز دارالقرآن وزارت آموزش و پرورش در دورترین مناطق کشور شعبه و پایگاه دارند و مشغول ارایه فعالیت های متنوع قرآنی است و به اعتراف همه آنهایی که به جای جای ایران سفر کرده اند، وقتی که به مناطق محروم سفر می کنند تنها مراکز فعال قرآنی در این مناطق دارالقرآن ها و پایگاه ها و شعبات آنها هستند بنابراین وظیفه داریم که توجه ویژه ای به تقویت فعالیت دارالقرآن ها در مناطق محروم داشته باشیم و از ظرفیت های مختلف برای تقویت فعالیت های قرآن، عترت و نماز مناطق محروم بهره مند شویم.
مشارکت در طرح نخبه پروری قرآنی «اسوه»
این مسوول در وزارت آموزش و پرورش همچنین به موضوع نخبه پروری اشاره کرد و یادآور شد: طرح «اسوه» سالیان سال در حال اجرا است و دانش آموزان نخبه که از فرایند مسابقات قرآن، عترت و نماز در مراحل مختلف مدرسه، منطقه، استان و کشور خارج میشوند و به عنوان گل های سر سبد این فرایند انتخاب میشوند، مورد توجه این طرح قرار می گیرند و با کمک جامعه فرهنگی قرآنی عصر و شورای عالی قرآن به منظور تربیت تمام ساحتی این عزیزان اقداماتی صورت می گیرد و توانمندی های آنها ارتقا می یابد تا در آینده از توانمندی های آنها در جاهای مختلف استفاده شود.
باقری تصریح کرد: قطعاً خروجی مسابقاتکشوری می تواند سبد آنها را پر کند و در انتخاب قاریان و حافظان دستشان پر باشد و بتوانند آنها را انتخاب کنند بنابراین امیدواریم طی جلسات آتی در این سه مورد به یک جمعبندی برسیم و بتوانیم یک تفاهمنامه منعقد کنیم و از ظرفیتهای طرفین در زمینه های مختلف استفاده مطلوب کنیم.
وی همچنین به فعالیت های قرآنی در جلسات خانگی اشاره کرد و گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی مدارس، فعالیت های گروهی و جلسات قرآنی خانگی بودیم و همواره یکی از دغدغه های ما این بود که دانش آموزان بتوانند در درون خانواده و با اعضای خانواده خود حداقل یک جلسه قرآن خانگی راه اندازی کنند.
وی افزود: از گذشته جلسات قرآن خانگی مرسوم بوده و بسیار پر رونق و باشکوه برگزار میشد اما آنچه امروز با توجه به شیوع ویروس کرونا مد نظر اداره کل قرآن ، عترت و نماز آموزش و پررش است، این بوده که اعضای خانواده، هر کدام به صورت هفتگی یا شبانه دور هم جمع شوند و دقایقی را به تلاوت قرآن اختصاص دهند و.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: با توجه به اینکه این فعالیت کاری بدیع و نو است و کمتر در گذشته به آن پرداخته شده و خانواده هایی که به ویژه دانشآموز یا فرهنگی در بین خود دارند، نیاز به آموزش داشته و باید آنها را توانمند کنیم و آموزش هایی را به آنها بدهیم تا نحوه جلسه داری بیاموزند و محتوای مناسب برای جلسات خود داشته باشند تا این جلسات صرف یک جلسه تلاوت قرآن نباشد بلکه در این جلسات معارف دینی، احکام و مسائل تربیتی نیز مطرح شود.
تولید محتوا فرهنگی و تربیتی برای جلسات قرآنی خانگی
باقری ادامه داد: بنابراین در این زمینه نیاز به تولید محتوا داریم و از آنجایی که در آموزش و پرورش قرار نیست همه کارها را خودمان انجام دهیم و ادعایی هم در این زمینه نداریم که باید همه کارها را خودمان انجام دهیم ، نیاز داریم با دستگاههای همسو و هم هدف تعامل کنیم و از تولیدات و برنامه های آنها استفاده کنیم .
وی تصریح کرد: به همین دلیل جامعه فرهنگی قرآنی عصر سال ها است در این زمینه فعالیت میکند و جلسات قرآن خانگی را به سبک و سیاق قدیم پیگیری می کند و اخیرا و همزمان شیوع ویروس کرونا تولیدات الکترونیکی مفیدی نیز دراین رابطه داشتند میتوانند در این زمینه به ما کمک کند لذا ما در این جلسه راهکارهای تعامل و تفاهم را بررسی می کنیم تا بتوانیم جلسات خانگی قرآنی را با مشارکت فرهنگیان و دانش آموزان گسترش دهیم و به یاری خداوند در اکثر خانه ها شاهد این جلسات خانگی باشیم و از تولیدات محتوای این عزیزان استفاده کنیم تا بتوانیم این جلسات را تقویت کنیم.