مشهد- ایرنا- سرپرست فرمانداری درگز گفت: سد ابیورد در این شهرستان، پیش از به نهایی شدن اجرای طرح افتتاح شده و حال آن که اکنون برای تکمیل این طرح به ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مهدی دقیقیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه سد ابیورد در سال ۹۸ در شرایطی توسط وزیر وقت نیرو افتتاح شد که آماده بهره برداری نبود و حال آنکه از لحاظ قانونی وقتی پروژه ای به بهربرداری برسد، ردیف بودجه آن قطع می شود و اکنون دست ما زیر سنگ مانده است و دنبال راهکاری برای تامین منابع برای تکمیل طرح هستیم.

وی با بیان اینکه شبکه پایاب سد هنوز تکمیل نشده است، گفت: در حال حاضر پیمانکاران این پروژه شامل پیمانکاران سد و شبکه پایاب ۱۲۰ میلیارد ریال مطالبه دارند که این میزان برای هر یک از پیمانکاران یاد شده ۶۰ میلیارد ریال است.

وی گفت: برای رفع مشکل نشتی ایجاد شده در سد نیز باید سه مرحله تزریق سیمان مخصوص انجام شود که تاکنون ۲ مرحله آن انجام شده و یک مورد دیگر آن هنوز باقی مانده است.

سرپرست فرمانداری درگز ادامه داد: ابیورد تنها سد در کشور است که افتتاح شده اما آبگیری نشده است و برای آبگیری و اجرای عملیات نهایی تزریق سیمان و درزگیری ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین این اعتبار، آب گیری سد آغاز خواهد شد.

دقیقیان گفت: ساختمان سد آماده است اما مسائل فنی آن هنوز باقی مانده است و از طرفی به دلیل طلبکاری سنگین، پیمانکار بخشی از وسائل و تجهیزات خود را فروخته است.

مدیران شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اعلام می کنند که عملیات ساخت سد مخزنی - خاکی ابیورد در مسیر رودخانه زنگلانلو واقع در در جنوب شرقی درگز در سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در سوم دیماه سال ۱۳۹۸ با پایان عملیات اجرایی طرح با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسیده است.

بر این اساس سد ۴۳ میلیون مترمکعبی ابیورد با رعایت تمامی پروتکل‌ها و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریالی، با هدف تامین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای این محدوده، مهار سیلابها و تامین آب مورد نیاز صنایع فعال در منطقه و همچنین گلخانه‌ها ساخته شده است.

مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

درگز از سمت شمال با جمهوری ترکمنستان هم‌مرز است.