ارومیه- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: پیشنهاد الحاق خط آهن ارومیه - سرو و همچنین مسیر نقده - تمرچین به شبکه راه‌آهن ارائه شده که در صورت موافقت مقامات کشوری، این مسیرها راه آهن سراسری ایران را به مرزهای ترکیه و شمال عراق متصل خواهند کرد.

سیدمحسن حمزه‌لو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت تحقق این امر، مبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهای همسایه افزایش قابل توجهی می یابد زیرا خط آهن، مسیری مهم و موثر در توسعه حمل و نقل کالایی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: طبق نیازسنجی صورت گرفته در خصوص ملزومات توسعه راه‌آهن در آذربایجان غربی، در گام نخست باید سهم شبکه ریلی در ترانزیت بین‌الملل گسترش یابد که مسیرهای ارومیه - سرو و نقده - تمرچین بهترین راهکار برای تحقق این هدف گذاری هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی خواستار افزایش کارایی ایستگاه‌های راه‌آهن آذربایجان غربی نیز شد و افزود: ایستگاه‌های استان ظرفیت بالایی در حمل‌ونقل باری به طور تقریبی ١٠ میلیون تن در سال دارند که باید از این ظرفیت بیشتر بهره برد.

حمزه‌لو اظهار داشت: بهره‌گیری از شبکه استاندارد ریلی به عنوان حمل‌ونقل امن، کم‌هزینه، به صرفه و سازگار با محیط‌زیست نیاز زیرساختی استان در جابه‌جایی مبادلات مرزی به شمار می‌رود.

وی افزود: طبق ارزیابی کارشناسان حمل‌ونقل افزایش سهم راه‌آهن آذربایجان‌غربی در ترانزیت کالا و صادرات غیرنفتی می‌تواند گره‌گشای حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی باشد.

با توجه به اینکه اتصال آذربایجان‌غربی به حمل‌ونقل راه آهن کشور، زیرساخت کلیدی برای توسعه بخش‌های اقتصادی و گردشگری به شمار می‌رود در حال حاضر علاوه بر حمل‌ونقل مسافری، ساماندهی ایستگاه‌ها و گسترش حمل‌ونقل کالا در دست اجراست.

راه‌آهن مراغه - ارومیه ۲ استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.