ارومیه- ایرنا- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: اعضای شبکه حفاران غیرمجاز در محله هفت آسیاب بافت تاریخی شهرستان ارومیه که اقدام به حفر تونل هشت متری برای خارج کردن اشیای تاریخی کرده بودند، با تلاش‌ نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان دستگیر شدند.

جلیل جباری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این کشف در پی گزارش‌های مردمی صورت گرفته، افزود: در همین راستا اقدام برخی از سودجویان که قصد به دست آوردن اشیای تاریخی واقع در محله هفت آسیاب را داشتند، شناسایی شده و مورد رصد اطلاعاتی قرار گرفت.

وی بدون ذکر تعداد افراد دستگیر شده، ادامه داد: در نهایت پس از رصد اطلاعاتی، به صورت نامحسوس حین حضور عوامل شبکه حفاران غیرمجاز در محله موردنظر پس از هماهنگی لازم با دستگاه قضایی و اخذ مجوز احکام قانونی و قضایی، اعضای این شبکه در منزل شخصی و حین حفاری دستگیر شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی بیان کرد: با بررسی محل مشخص شد که حفاران اقدام به حفر تونل به طول تقریبی هشت متر کرده بودند و همچنین در این عملیات آلات و ادوات حفاری، آثار و بقایای سفال‌های شکسته کشف و ضبط شد.

به گزارش ایرنا، محله هفت آسیاب در قسمت شمال  و در مجاورت باروی شهر و دراوزه شاپور (بالو) قرار دارد و از طرف غرب با محله عسگرخان و از طرف جنوب با محله علی گورگه همسایه بوده است؛ نام این محله همانطور که از اسمش پیداست از تعداد آسیاب‌هایی که در محله وجود داشته، گرفته شده است و یک منطقه با بافت تاریخی محسوب می‌شود.

آذربایجان غربی دارای افزون بر یکهزار و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران است؛ از جمله آثار ملی این استان می‌توان به مسجد جامع ارومیه، تالاب کانی برازان مهاباد، سه گنبد ارومیه، کاخ موزه و عمارت کلاه فرنگی ماکو، خان تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، موزه مردم شناسی ارومیه و مسجد سردار اشاره کرد.