تبریز- ایرنا- تکیه بر ظرفیت و توان متخصصان ایرانی با تاکید رهبر معظم انقلاب، دستاوردهای بزرگی در بخش‌های مختلف به دنبال داشته که جهش تولید در تراکتورسازی تبریز یکی از نمودهای بارز آن است که توانست بخش کشاورزی را طی سال‌های اخیر از بحران مصون بدارد.

به گزارش ایرنا تراکتورسازی تبریز با توانایی تولید ۱۸ نوع تراکتور سبک، متوسط و سنگین در کشور و تولید فعلی ۱۴ نوع انواع تراکتور برای نه فقط رفع نیاز داخلی بلکه برای صادرات به اروپا و کشورهای همسایه نیز گام‌های بلندی برداشته و الگوی «خواستن توانستن است» را به نمایش گذاشته است. 

تا جایی که تامین بیش از ۸۰ درصد نیاز تراکتور داخل کشور و صادارت تراکتورهای سبک و سنگین به کشورهای مختلف دنیا توان صنعتی ایران را در این عرصه به رخ جهانیان کشیده است. 

پارسال یکهزار و  ۵۰۰ دستگاه تراکتور تولیدی تراکتورسازی تبریز به ارزش ۶۰۰ میلیارد تومان به کشورهای عراق، ترکیه، ونزوئلا، افغانستان، آذربایجان، اوگاندا، کنیا، نیجریه، سودان، نامیبیا و غنا صادر شده و شرکت‌های اقماری این گروه صنعتی نیز بیش از ۱۰ میلیون دلار صادرات به کشورهای آلمان و ایتالیا انجام دادند که در شرایط تحریم‌های ظالمانه کار بزرگی است.  

بیشترین صادرات تراکتورسازی تبریز تراکتورهایی است که مختص کشورهای خارجی تولید می‌شود که عمده‌ترین آن تراکتور ۷۵ تا ۸۰ اسب بخار و تراکتورهای مدل ۳۹۹ و ۲۸۵ به شمار می‌رود که به اروپا و جمهوری آذربایجان صادر شده است.  

سال گذشته نیز خط تولید ۲ محصول جدید تراکتور مدل ۴۵۵ و ۴۱۲۰ افتتاح شد که پس از تامین نیاز داخلی، امیدواری نسبت به صادرات این محصولات نیز وجود دارد. 

بازدید «مهاجری» معاون وزیر جهادکشاورزی از تراکتورسازی تبریز 

اگر تراکتورسازی تبریز نبود کشور در بخش تامین تراکتور و مکانیزاسیون کشاورزی دچار بحران می‌شد 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی امروز پنجشنبه در بازدید کارخانه تراکتورسازی تبریز و شرکت موتورسازان، گفت: اگر درایت تراکتورسازی تبریز نبود در بخش تامین تراکتور و مکانیزاسیون کشاورزی در کشور دچار بحران می‌شدیم. 

امیررضا مهاجری اظهار کرد: استکبار به دنبال ضعیف کردن ایران بود تا با فشار مضاعف و تبلیغات رسانه‌ای بتواند در نهایت صنعت و بخش کشاورزی کشور را نابود کند اما کارخانه‌هایی چون تراکتورسازی تبریز به عنوان سمبل مقاومت، تولید و اتکا به متخصصان داخلی توانست تحریم را زیر پا بگذارد. 

وی همچنین با تمجید از موفقیت‌های این گروه صنعتی، خاطر نشان کرد: تراکتورسازی در خصوص ساخت دنباله‌بندهای کشاورزی نیز ورود کند زیرا این ادوات کشاورزی از خود تراکتور هم بعضا مهمتر است و بازار آن نیز وجود دارد؛ بر این اساس بخش کشاورزی هم بیش از این منتفع می‌شود. 

وی ادامه داد: پس از اشباع بازار داخلی باید طرحی به مجلس و دولت برده شود که بر اساس آن تراکتورهایی که بیش از ۱۰ سال کارکرد دارد، خریداری و تراکتور نو در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا این مجموعه همچنان موجب ایجاد پایداری در تولید و فروش تراکتورسازی شود. 

وی گفت: شرکت‌های اقماری و زیرمجموعه تراکتورسازی ظرفیت بزرگی محسوب می‌شود تا امکان اتکا به داخل را برای این گروه صنعتی ارتقا، و قیمت و کیفیت بهبود یابد. 

نشست مشترک هیات وزارت جهادکشاورزی با مدیرعامل تراکتورسازی تبریز 

۸۵درصد قطعات تراکتورهای تولیدی تراکتورسازی در شرکت‌های همین کارخانه تولید می‌شود 

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز نیز گفت: همکاری تراکتورسازی تبریز با وزارت جهاد کشاورزی بسیار خوب بوده و این همکاری، بیشتر کشاورزان و بخش کشاورزی را منتفع کرده است.

وحیدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تولید تراکتورهای مدل ۱۵۰۰ بر اساس نیاز داخل در حال افزایش است تا به صورت کامل این نیاز هم برطرف شود.

وی افزود: خودکفایی و نیاز به تراکتور را در داخل کشور با تولیداتی که انجام می‌دهیم، محقق کردیم و در بخش صادرات نیز تلاش فراوانی انجام می‌شود؛ به رغم مشکلات موجود وظیفه خود می‌دانیم که در کنار بخش کشاورزی و صنعت باشیم و افزایش تولید خواهیم داشت.

وحیدزاده خاطرنشان کرد: وقتی از مرزهای کشور خارج می‌شویم، بسیاری از برندهای ایرانی شناخته شده است اما نام تجاری و برند تراکتورسازی تبریز را که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد، همه می‌شناسند و این جزو افتخارات ملی است.

وی یادآور شد: در بخش مکانیزاسیون کشاورزی نیز تاثیرگذار بودیم اما باید بگوییم دنبال تجارت در این خصوص نیستیم ولی باید شرکت تراکتورسازی نیز سرپا بماند و این بستگی به تلاش و تعدیل قیمت‌های متناسب برای تراکتور است.

وی با اشاره به اینکه در سایه تلاش متخصصان داخلی بیش از ۸۵ درصد قطعات تراکتورهای تولیدی در داخل کارخانه ساخته می‌شود، تاکید کرد: بسیاری از قطعات تراکتورهای ساخته شده تراکتورسازی تبریز به روش مهندسی معکوس بومی سازی شده و تمام قطعات در داخل خود شرکت تولید می‌شود.

وی با اشاره به این که مدتهاست حتی یک تراکتور برگشتی نداشته‌ایم، گفت: کد شناسایی بر روی قطعات حساس وجود دارد تا احیاناً در زمان ایراد، فرد سازنده یا تعمیرکننده آن مشخص شده و هزینه آن قطعه تعمیری از وی اخذ می‌شود؛ بر این اساس کیفیت تراکتورهای تولیدی بیشتر تضمین شده است.

امکان تولید ۱۸ نوع تراکتور در این کارخانه وجود دارد اما بر اساس نیاز بازار اکنون ۱۴ نوع تراکتور سبک، متوسط و سنگین تولید می‌شود؛ از مرحله قراضه و ذوب آنها تا مرحله تولید کامل تراکتور در این کارخانه انجام می‌شود و بر این اساس وابستگی به خارج از کارخانه و خارج از کشور نزدیک به صفر است.وی با بیان اینکه گروه‌های صنعتی تراکتورسازی ارومیه و سنندج زیرمجموعه این کارخانه محسوب شده و بیشتر قطعات آنها نیز در این مجموعه تولید می‌شود، گفت: صادرات تراکتورسازی تبریز به اروپا و کشورهای همسایه مثل جمهوری آذربایجان با صادرات تراکتورهایی مثل تراکتورهای حجم ۳۹۹ و ۲۸۵ انجام می‌شود.

۶۵ درصد تراکتور مورد نیاز کشور از تراکتورسازی تبریز تامین می‌شود

رئیس توسعه مکانیزاسیون کشاورزی  وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: تراکتورسازی بازوی بخش کشاورزی است و وزارتخانه نیز برای حمایت از کشاورزان خط اعتباری تامین تراکتور راه‌اندازی کرده که موجب رونق خرید تراکتور و کمباین در کشور شده است.

کامبیز عباسی اظهار کرد: سالی حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تراکتور در تراکتورسازی تبریز تامین می‌شود؛ این در حالی است که ۲۵ تا ۲۷ هزار تراکتور مورد نیاز کشور است که ۶۵ درصد آن را از این طریق تامین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه میزان تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش پیدا کرده، بیان کرد: سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانک کشاورزی برای مکانیزاسیون کشاورزی جذب و تامین شده و امسال ۱۲ هزار پیش فاکتور تراکتور صادر و بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تراکتور خریداری شده است.

عباسی ادامه داد: باید تولید تراکتورهای سنگین و نیمه‌سنگین افزایش یابد تا نیاز کشور بیشتر تامین شود زیرا تراکتورهای متوسط را زیاد لازم داریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه رقیبی برای تراکتورسازی تبریز در کشور وجود ندارد و امکان واردات هم ممکن نیست، اضافه کرد: ۵۸۵ هزار تراکتور در ایران داریم و ۱۸ هزار دستگاه کمباین به طوری که ۸۰ درصد این تراکتورها را تراکتورسازی تبریز تولید کرده است.

مدیرعامل شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۰ تیپ موتور در این شرکت تولید می‌شود که ۱۰ تیپ آن مربوط به تراکتورسازی است و برای این گروه صنعتی ساخته می‌شود. 

محمود قلی‌زاده ادامه داد: موتور تراکتور ۳۹۹ صادراتی ۶ سیلندر، موتور ۳ سیلندر تراکتور ۹۵۰ و ۴۷۰ و موتور ۶ سیلندر ATM ۸۰۰ و ۴۷۵ در این شرکت تولید می‌شود. 

به گزارش ایرنا شرکت تراکتورسازی ایران به مرکزیت تبریز سازندهٔ انواع تراکتور، کامیونت و ابزار است؛ این شرکت در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار احداث شده و ظرفیت تولید ۲۰ هزار دستگاه تراکتور، ۳۰ هزار دستگاه موتور دیزلی، ۳۳ هزار تن انواع قطعات آهنگری و ۵۴ هزار تن انواع قطعات ریخته‌گری را در سال دارد.

شرکت تراکتورسازی ایران در سال ۱۳۴۷ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد و در ادارهٔ ثبت شرکت‌ها در تبریز به ثبت رسید؛ این شرکت طی سه‌ماههٔ آخر سال ۱۳۴۸ کار ساخت تراکتور را با مونتاژ تراکتورهای یونیورسال رومانی با قدرت ۶۵ اسب بخار شروع کرد.

در سال ۱۳۵۴ نخستین تراکتورهای MF (مسی فرگوسن) در چهار نوع به بازار عرضه شد، شرکت‌های آهنگری، موتورسازان و ریخته‌گری در سال ۱۳۶۶ از این شرکت تفکیک شد؛ در سال ۱۳۷۳ نیز کارگاه ابزارسازی این کارخانه مستقل شد.