قم-ایرنا- همایش نقش رسانه‌ها در رونق کسب و کارهای خانگی و مردمی با هدف آشنایی بیشتر شهروندان با شیوه‌های جدید خرید و فروش‌های اینترنتی و ایجاد بستر درآمدزایی با حضور جمعی از مسوولان و عموم مردم قم برگزار شد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری قم در این همایش رونق کسب و کارهای خانگی را از اولویت های اصلی این سازمان دانست و افزود: مردم در تمام اتفاقات انقلاب اسلامی نقش موثری داشته اند و امروز یکی از موضوعاتی که مردم با آن روبه رو هستند مسائل اقتصادی است.

ابوالقاسم مقیمی یادآور شد: نقش رسانه در تمام حوزه های کاری جدی است و در عصر حاضر تاثیر رسانه در عرصه های مختلف پررنگ تر از گذشته شده است.

وی اضافه کرد: رشد فزاینده گردش اطلاعات طی سالهای اخیر رشد فکری کم نظیری را در جامعه به وجود آورده است و امروز اطلاعاتی که یک نوجوان دارد با آگاهی یک جوان در چند دهه اخیر برابر است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات فضای مجازی این است که انبوهی از اطلاعات بدون عمق بخشی به آنها به مردم منتقل می شود و از این رو لازم است تا آموزش و سواد رسانه ای در اولویت اقدامات فرهنگی با توجه به روند افزایشی استفاده از رسانه ها باشد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری قم یادآور شد: یکی از اشکالات ایران این است که جوانان در سنین بالای ۲۵ سال جذب محیط های کاری می شوند در حالی که در کشورهای پیشرفته آغاز فعالیت اقتصادی جوانان در ۱۸ سالگی است.

وی تصریح کرد: شیوع کرونا در دو سال گذشته سبب شد تا استفاده از اینترنت و رونق کسب و کار در این فضا بسیار بیشتر از قبل آن شده است و در این بین بسیاری از شرکت های اینترنتی موفق شدند تا سودآوری خود را چندین برابر کنند.

مقیمی ادامه داد: بازارچه های اقتصادی زیادی توسط این سازمان از سال ۹۸ برای مشاغل خانگی بوجود آمده که به دلیل کرونا با مشکلاتی همراه شده و هم اکنون تلاش می شود نحوه درست استفاده از کسب و کارهای اینترنتی و خانگی برای ایجاد درآمد برای فعالان این مشاغل در دستور کار سازمان فرهنکی هنری ورزشی شهرداری قم قرار دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری و ورزشی شهرداری قم یادآور شد: رونق کسب و کارهای خانگی و ارائه آموزش های اولیه در مشاغل خانگی و استارتاپی در اولویت برنامه های سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم قرار دارد.

مسوول دبیرخانه شورای معارف سیما نیز در این همایش، اهمیت رسانه در عصر حاضر را مورد توجه قرار داد و  یادآور شد: رسانه امروز قدرت است و کسی که رسانه دارد دارای قدرت فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و غیره است.

حجت الاسلام عبدالله رضایی اظهار داشت: رسانه ها اعمال قدرت می کند به این معنی که رسانه نگاه و فکر ما را با مطلبی که می گوید یا برنامه ای که نشان می دهد به ما سیطره پیدا می کند و دیواره دفاعی فرد را فرو می ریزد.

رییس بنیاد ملی نخبگان کارآفرینی کشور  نیز در این همایش خاطرنشان کرد: با توجه به سیطره شبکه های مجازی و رسانه در تمام عرصه های زندگی مردم، مهمترین کاری که امروز باید در کشور ما شکل بگیرد" ذهنیت کارآفرینی دیجیتال" است.

ابوالقاسم عربیون ابراز کرد: رسانه ملی ما هنوز نتوانسته در زمینه توسعه ملی که لازمه آن حمایت از کارآفرینان کشور است قدم استواری بردارد؛ هم اکنون برای اینکه یک کارآفرین چند دقیقه در تلوزیون صحبت کند باید میلیون ها تومان هزینه کند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: عدم عملگرایی مهمترین خلا و مشکلی است که امروز کشور از آن رنج می برد باید کاری کنیم که فضای کسب و کار با کاهش تورم و ثبات قوانین آماده جهش اقتصادی شود./