تربت‌حیدریه- ایرنا- معاون آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: با توجه به ظرفیتهای این شهرستان در خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به مردم شهرهای جنوبی استان خراسان رضوی، راه‌اندازی دانشکده پزشکی در این شهرستان از مطالبات عمومی است.

دکتر محمدرضا رضایی‌منش روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با چهار بیمارستان دولتی و نیمه دولتی در شهرستان‌های زیرپوشش به حدود ۴۰۰ هزار نفر مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات و همچنین یک میلیون نفر در مسیر تردد این شهرستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند اما نبود دانشکده پزشکی برای تربیت و تامین نیروی انسانی ماهر یکی از کمبودهای این دانشگاه است و به همین دلیل بخش قابل توجهی از جمعیت زیرپوشش این دانشگاه برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی به مشهد مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: بخاطر نبود دانشکده پزشکی در تربت‌حیدریه برای تربیت پزشک بومی که احساس تعلق و ماندگاری بیشتری در این منطقه داشته باشد بسیاری از پزشکان که غیربومی بوده و علاقه ای به ماندن در منطقه ندارند به محض فراهم شدن شرایط این شهرستان را ترک کرده و به شهرهای بزرگتر می‌روند و کمبود پزشک ماهر و متخصص در تربت‌حیدریه همواره احساس می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه گفت: مجوز ایجاد دانشکده پزشکی در این شهرستان طی سال جاری با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تایید شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی اخذ شده و ساختمان این دانشکده نیز در پردیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه جانمایی شده و تاکنون هشت هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا با هزینه ۱۵۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی برای این این دانشکده ساخته شده که تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی آن ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به تاکید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تفاهمنامه‌ای با آن دانشگاه برای تبادل اساتید و تامین کمبودهای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تربت‌حیدریه منعقد می‌شود.

مقدمات تاسیس دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه با راه‌اندازی یک دانشکده اقماری زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۲ کد رشته کارشناسی پرستاری و مامایی در سال ۱۳۷۲ فراهم شد و در سال ۱۳۹۲ با موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه ارتقا یافت.

دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه به ۳۹۵ هزار و ۳۹۰ هزار نفر ساکنان چهار شهرستان زاوه، مه‌ولات، رشتخوار و  تربت‌حیدریه در جنوب و مرکز خراسان رضوی خدمات ارائه می‌دهد. 

سه بیمارستان تامین اجتماعی، نهم دی و امام حسین (ع) مستقر در شهر تربت‌حیدریه و بیمارستان امام رضا (ع) در شهر مه‌ولات زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه هستند. 

این دانشگاه با ۸۰ عضو هیات علمی و ۱۶ کدرشته در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.