مشهد-ایرنا- معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: تغییر برنامه‌های آموزشی این دانشگاه همچون کتاب‌ها و برنامه های درسی در مسیر الگوی مفهومی آموزش با سرعت در حال پیگیری است.

دکتر رضا پیش‌قدم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر همین اساس وزارت علوم این دانشگاه را به عنوان مرکز "اثرگذار در برنامه ریزی درسی آموزش عالی ایران" برگزید که بر همین مبنا تمام سرفصل‌های آموزشی این دانشگاه در پنج سال اخیر مورد بازنگری کامل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از آنجا که برای تغییر و بازنگری نیاز به مطالعات پشتیبان درسی داشتیم، سندهای بالادستی و نقشه علمی کشور، سند پژوهش و فناوری کشور، نحوه آموزش در دانشگاه‌های داخل و خارج، نظرات دانش‌آموختگان و کارفرمایان و همچنین سایر اسناد تخصصی برای هر رشته مورد بررسی قرار گرفته است.

عضو هیات علمی گروه آموزشی زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: در برنامه الگوی مفهومی آموزش سعی شده است تا روند آموزشی این دانشگاه در پی حل مشکلات جامعه و با هدف ایفای نقش مسوولیت پذیری اجتماعی برآید که نتایج آن در سالهای آینده قابل بهره برداری است.

او اظهار کرد: در دوره کارشناسی افزایش توان اشتغال پذیری دانشجویان، در مقطع کارشناسی ارشد، ایجاد توان پژوهشی در آنها و در دوره دکتری ایجاد مرجعیت و قابلیت علمی و اجتماعی با نگاه حل مشکلات جامعه برنامه ریزی شده است تا برنامه آموزشی دانشگاه از حالت شعاری خارج شده و در عمل، توان خود را نشان دهد.

پیش قدم با اشاره به جایگاه نگارش مقاله از سوی دانشگاهیان گفت: مرزهای دانش از مسیر نگارش مقاله می‌گذرد و یک استاد دانشگاه باید بتواند کشفیات، توان و علم خود را با ارائه مقاله نشان دهد.

وی افزود: از سوی دیگر افراط در این کار به معنی نوشتن مقاله برای مقاله، با هدف گرفتن امتیازهای آن، ایراد بزرگی است و حال آنکه استاد دانشگاه باید در پی حل مشکلات جامعه باشد.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی در خصوص ادامه آموزش مجازی در دانشگاه نیز اظهار کرد: قرار نیست آموزش مجازی از چرخه آموزشی دانشگاه حذف شود بلکه به صورت ترکیبی از این نوع آموزش و ظرفیت ایجاد شده آن در طول سالهای آینده استفاده خواهد شد.

او ادامه داد: در دانشگاه فردوسی مشهد از سال‌های گذشته زیرساخت‌های مناسبی برای آموزش مجازی در نظر گرفته شده بود و اکنون نیز این روند توسعه خوبی پیدا کرده است، هر چند در طول چند نیم سال گذشته مشکلاتی نیز وجود داشت ولی برای  رفع ایرادهای وارده تلاش بسیاری شد و بر همین اساس کیفیت برگزاری کلاس‌های مجازی نیز افزایش داشته است.

پیش قدم عنوان کرد: در روش آفلاین نیز استادان دانشگاهی، کلاس های خود را پس از ضبط و بارگذاری می‌کنند که دانشجویان می توانند بارها و بارها از این محتوا استفاده کنند.

وی گفت: آموزش مجازی در دوران کرونا، تجربه ارزشمندی بود و بعد از این مدت نیز از آن به صورت ترکیبی با آموزش حضوری و آفلاین بهره گرفته خواهد شد.