گرگان-ایرنا- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت:ظرفیت مغفول فرهنگی، مذهبی، هنری، تاریخی، اجتماعی و گردشگری قدمگاه امام حسن عسکری (ع) نیازمند معرفی، برنامه‌ریزی و توجه ویژه و اصولی است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی گرزین روز یکشنبه در میزگرد تخصصی ابعاد تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ورود امام حسن عسکری(ع) و هفته فرهنگی گرگان در سالن جلسات این اداره کل افزود:با توجه به هویت، تاریخ، فرهنگ، ورزش و هنر تمام مفاخر منتسب به اهل بیت(ع) برای تعالی اعتقادات، پیشرفت و کمال از سالروز ورود امام حسن عسکری (ع)سوم تا هفتم ربیع الثانی هفته فرهنگی گرگان برای پرچمداری ارادت به خاندان پیامبر (ص) نامگذاری شده است.

وی اظهارداشت:ظرفیت فرهنگی و اجتماعی ورود و تشرف فرمائی امام حسن عسکری(ع) در سوم ربیع الثانی به دعوت مومنین و علمای گرگانی حائز اهمیت و نیازمند توجه ویژه است که بنا به اسناد و شواهد تاریخی ایشان دعوت مومنین این منطقه را اجابت کرده و با طی الارض در منزل جعفر شریف گرگانی (مسجد قدمگاه در محله سبزه مشهد جنب مصلی وحدت گرگان) حضور پیدا کرد و به سوالات آنها پاسخ دادند.

وی تصریح کرد: حضور امام معصوم به عنوان نور واحد به این منطقه بی حکمت نیست و باید از این ظرفیت تاریخی و عقیدتی بتوانیم استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد محمدزاده رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان گفت: ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه سالروز ورود امام حسن عسکری هفته فرهنگی گرگان نامگذاری شده که امیدواریم منشا تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برای شهر دارالمومنین گرگان باشد.

استاد حوزه و دانشگاه های گلستان در این نشست گفت: براساس بیش از ۱۵ سند معتبر تاریخی نویسندگان و بزرگان معتبر علمی و مذهبی از جمله الثاقب محمد ابن حمزه که قدیمی ترین سند، الخرایج قطب راوندی و بحارالانوار مجلسی این طی الارض و حضور امام حسن عسکری(ع) ثابت شده و مستند است.

محمد حکیمی اظهارداشت: طی الارض امام معصوم یکی از نتایج مقام ولایت تکوینی بوده و برای افراد مومن و معتقد به خداوند متعال امری ثابت شده است.

وی خاطرنشان کرد: از هفته فرهنگی گرگان باید با در اختیار قرار دادن اسناد و احادیث، چراغانی و جشن گرفتن استفاده فرهنگی، مذهبی و الهی بکنیم که مردم شهرستان متوجه شوند این هفته ورود امام حسن عسکری (ع) پدر امام عصر (عج)به این منطقه است.

تاریخ نگار گرگانی غلامرضا خارکوهی هم در این نشست اضافه کرد: ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان در سال ۲۵۵ قمری غروب روز جمعه سوم ربیع الثانی در منزل شریف جرجانی با طی الارض اتفاق افتاده است و این رویداد به دلیل وضعیت سیاسی آن زمان با اختلاف حدود بعد سیصد سال مرحوم ابن حمزه طوسی در سال ثبت کرده است.

وی تصریح کرد: اگر چنین اتفاق مبارکی برای مذاهب دیگر چون مسیحیان اتفاق می افتاد تا کنون اقدامات فرهنگی بسیاری از جمله ثبت در یونسکو می شد.

ناصر گرزین عضو شورای اسلامی گرگان هم در این نشست بیان کرد: شهر گرگان با قدمت فرهنگی پرباری چون رویداد ورود امام حسن عسکری(ع) است که در چهارم آذرماه ۹۶ با استعلام از علمایی چون علوی گرگانی و بیانیه آنان مبنی بر سندیت این رویداد، از سوم ربیع الثانی سالروز ورود امام تا هشتم ربیع الثانی هفته فرهنگی گرگان نامگذاری شده که آغازی برای توسعه فیزیکی شهر با محوریت روح معنوی و موضوعات اخلاقی است.

وی تاکید کرد: امید است که این داشته های فرهنگی، مذهبی و معنوی را به نسل آینده انتقال دهیم.
به گفته وی جشنواره های مختلفی در موضوعات فرهنگی برنامه ریزی شد که شامل برنامه های هفته بازی های بومی، نمایش های آیینی، سرودهای ویژه ورود امام هفت شب هفت مسجد، نور افشانی و خاطره گویی در این شبهاست.
گرزین تاکید کرد: برای داشتن شهری اسلامی معماری با منظر شهری و موضوعات نرم افزاری باید در فضا سازی شهری داشته باشیم و امیدواریم این رویداد مهم و پرعظمت را در جامعه و کشور نشر دهیم.

حجت‌الاسلام سیدمحسن طاهری مسوول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان هم در این نشست گفت: ابعاد قدمگاه و ورود امام حسن عسکری (ع) به جرجان در  کتب تاریخی و مذهبی ثبت شد و صحت ورود امام حسن عسکری (ع) در  کتاب الخرائیج  قطب راوندی و  الثاقب ابن حمزه از شریف جرجانی نقل و بیان شد.
وی اضافه کرد: شهید اول و ثانی و  مجلسی اول و دوم هم قائل به اعتبار این جریان هستند و این رویداد را با راویان معتبرش توصیف کردند.
وی تصریح کرد:این رویداد تاریخی همچنین سینه به سینه از گذشتگان ما نقل شده است و امیدواریم زمینه ای اعتقادی، گردشگری و فرهنگی برای نسل جوان امروز باشد.

سوم ربیع‌الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری، سالروز ورود و سفر امام حسن عسگری (ع) به جرجان بوده که در کتب و منابع مختلف تاریخی از جمله الخرائج و الجرائح قطب الدین راوندی، الثاقب فی المناقب ابن حمزه طوسی، بحارالانوار علامه مجلسی، کشف الغمه فی معرفه الائمه فخر الدین اردبیلی،منتهی الامال شیخ عباس قمی و کرامات الصالحین محمد شریف رازی به آن اشاره شده است.

گلباران قدمگاه آن حضرت در محل مسجد امام حسن عسگری (ع) واقع در محله سبزه مشهد گرگان از جمله اقدامات همه ساله مسوولان شهری گرگان برای گرامی‌داشت این روز ارزشمند تاریخ گرگان است.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد که پرجمعیت ترین شهرستان آن گرگان با بیش از ۴۸۰ هزار و ۵۴۱ نفر معادل ۲۵.۷۱ درصد جمعیت استان است.