مصطفی نصیریورگ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ورود و خروج روزانه ۱۲۰ واگن باری از طریق مرز ریلی سرخس اشاره و بیان کرد: ظرفیت مبادله روزانه ۴۰۰ دستگاه واگن شامل ۲۰۰ دستگاه ورودی و ۲۰۰ دستگاه خروجی از طریق این پایانه مرزی در صورت تامین واگن باری مطابق توافق های صورت گرفته بین دو کشور وجود دارد.
وی افزود: واگن های امداد باری برای بارگیری کالاهای صادراتی از سوی بخش خصوصی کشور ترکمنستان در اختیار بازرگانان ایرانی قرار میگیرد.
مدیرکل راهآهن خراسان ادامه داد: طی هفت ماه گذشته پنج هزار دستگاه واگن از طریق پایانه مرزی سرخس وارد کشور شد و هماکنون کمبود واگن باری امدادی برای صادرات وجود ندارد.
وی گفت: بارهای ترانزیت ورودی به ایران، دیگر بارهای صادراتی و وارداتی نیز توسط ناوگان بخش خصوصی یا ناوگان ترکمنستان و دیگر کشورهای حوزه کشورهای مشترکالمنافع آسیای مرکزی موسوم به "سی.آی.اس" تامین میشود.
تفاهمنامه همکاریهای مشترک ریلی در چارچوب مذاکرات وزیران راه و شهرسازی ایران و امورخارجه ترکمنستان به عنوان روسای کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور پنجم آبان ماه توسط سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و آزاد آتامرادوف رییس آژانس راهآهن ترکمنستان امضا شد.
بر اساس اعلام راهآهن جمهوری اسلامی ایران "توسعه صادرات و ترانزیت، افزایش دو برابری مبادله و پذیرش واگن از مرز ریلی سرخس، شروع مجدد فعالیت مرز آرتیق - لطفآباد و همچنین برگزاری نشستهای دوجانبه نمایندگان راهآهنهای ایران و ترکمنستان" مفاد سند همکاری دو کشور را تشکیل میدهند.
شهر مرزی سرخس در ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.
پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابهجا میشد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.
سال ۱۳۹۸ یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد. بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در خراسان رضوی انجام شد.
خراسان رضوی با هزار و ۴۰۰ کیلومتر راهآهن معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی کشور را در خود جای داده است.
این استان رتبه نخست جابهجایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران دارد.