تهران- ایرنا- معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: آمار تصادفات ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ در سطح معابر پایتخت به گزارش اداره تصادفات پلیس راهور نشان می‌دهد که هر ۲ روز سه تن از شهروندان در اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایرنا از پلیس راهور تهران بزرگ سرهنگ علی همه‌خانی روز دوشنبه اظهار داشت: فوت ۱۰ شهروند پایتخت در هفته بر اثر تصادف شوخی نیست؛ ۸۵ درصد تصادفات فوتی این کلانشهر مربوط به راکبان موتورسیکلت و عابر پیاده است و عجیب‌تر اینکه این آمار ما را به فکر فرو نمی برد.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: یکی از دغدغه‌های پلیس در حوزه اطلاع رسانی، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها است که امروز همگان به آن دسترسی دارند تا از این طریق بتوانیم در بحث آموزش و فرهنگ ترافیک به کاهش آمار تلفات برسیم.

وی ادامه داد: مردم در خصوص مباحث ترافیکی و به خصوص کاهش تخلفات که منجر به کاهش تصادفات و در نتیجه تلفات می‌شود چندان جدی نیستند و با تذکرات روزانه‌ پلیس و حوادثی که مدام پیش چشم‌شان رخ می‌دهد یا خودشان و خانواده‌شان درگیر آن می‌شوند، جدی نمی‌گیرند.

آیا  فوت ۱۰ شهروند تهرانی در هفته بر اثر تصادف شوخی است؟

وی اضافه کرد: بر این اساس حدود ۴۶ درصد از متوفیان حوادث رانندگی سطح معابر پایتخت مربوط به موتورسیکلت سواران و ۳۹ درصد عابران پیاده و ۱۵ درصد راننده و سرنشین خودرو بودند که با رعایت قانون و ایمنی در رانندگی می‌توانستند امروز کنار خانواده‌شان باشند.

همه‌خانی افزود: آمار پلیس در بحث تصادفات بزرگراهی نشان می‌دهد که ۵۳ درصد تصادفات فوتی در معابر بزرگراهی پایتخت به وقوع پیوسته است که به ترتیب بزرگراه آزادگان، امام علی (ع)، لشگری و بزرگراه امام رضا (ع) بیشترین حوادث رانندگی را دارند.

وی اظهار داشت: توجه نکردن به جلو که بخشی از آن مربوط به استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است و یا هر مساله دیگری که باعث حواس پرتی و نداشتن تمرکز حین رانندگی است، مدام بر این آمار متاثر کننده می‌افزاید.

همه‌خانی ادامه داد: پلیس با هر اقدامی (ایجابی، فرهنگی و سلبی) و البته طرح‌های مختلف ترافیکی مانند تشکیل قرارگاه سرعت در بزرگراه‌ها به دنبال این است که سلامت مردم به خطر نیفتد اما باید اعتراف کرد تا شهروندان خودشان نخواهند و در این مسیر تلاش نکنند ما نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

وی گفت: تردد با موتور سیکلت بدون کلاه کاسکت، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی با سرعت بالا به خصوص در بزرگراه‌ها و تردد عابر پیاده از عرض بزرگراه‌ها به نوعی خودکشی است.

همه‌خانی افزود: سوال اینجاست که آیا کسی در جامعه وجود دارد که موارد فوق را نداند و آیا می‌شود کسی بر این مساله اشراف نداشته باشد که نداشتن تمرکز و توجه به جلو در رانندگی یعنی یک حادثه؟ پس لطفا با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از جان خود و دیگران مراقبت کنید.