همدان- ایرنا- مجری طرح اصلاح سیستم خنک‌کن نیروگاه شهید مفتح همدان گفت: عملیات نصب اسکلت فلزی برج خنک کننده خشک شماره ۲ نیروگاه شهید مفتح پایان یافت و پس از اجرای پوشش آلومینیومی، این واحد تابستان ۱۴۰۱ بهره‌برداری می‌شود.

«مسعود مرادی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور توسعه روند خنک سازی آب در نیروگاه برق شهید مفتح همدان ساخت واحد شماره۲ برج خنک کننده در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم تا هشت ماه آینده به بهره برداری برسد.

وی با تأکید بر اینکه دومین برج خشک نیروگاه شهید مفتح با تامین به موقع نقدینگی تابستان سال آینده وارد مدار می‌‍شود، اظهار داشت: این پروژه برای صرفه‌جویی ۸۵ درصدی در مصرف آب واحد دوم نیروگاه و کمک به افزایش توان تولید واحد ۲۵۰ مگاواتی این نیروگاه بخار در مرحله اجرا قرار دارد.

مرادی افزود: فاز نخست این طرح به عنوان نخستین پروژه تغییر سیستم خنک‌کن نیروگاهی در ایران برای واحد اول نیروگاه شهید مفتح با موفقیت در مدار قرار گرفته و باعث صرفه‌جویی ۸۵ درصدی مصرف آب در این واحد شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۱۰ درصد پوشش آلومینیومی برج شماره ۲ انجام شده است، تصریح کرد: براساس پیش‌بینی صورت گرفته در صورت فراهم بودن شرایط آب و هوایی، اجرای پوشش تا پایان امسال به پایان برسد.

مجری طرح اصلاح سیستم خنک‌کن نیروگاه شهید مفتح همدان ادامه داد: با بهره برداری از سامانه خنک کننده خشک، سالانه نزدیک به ۸۵ درصد در مصرف آب این نیروگاه صرفه‌جویی می‌شود.

وی یادآوری کرد: نخستین واحد برج خشک این نیروگاه در شهریور سال ۱۳۹۴ همزمان با سفر هیات دولت به استان همدان به بهره برداری رسید.

مرادی با اشاره به اینکه نیروگاه شهید مفتح ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق را دارد، افزود: این نیروگاه تمامی برق مصرفی استان همدان و بخشی از نیاز مشترکان استان‌های همجوار را نیز تامین می کند.

نیروگاه یک‌هزار مگاواتی سیکل ترکیبی شهید مفتح در ۴۵ کیلومتری شهر همدان و در دشت کبودراهنگ قرار دارد.

این نیروگاه چهار واحد بخار ۲۵۰ مگاواتی دارد و سوخت اصلی آن گاز طبیعی است و در برخی مواقع از مازوت استفاده می‌شود.