به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس هاشمی» امروز (دوشنبه) در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی لوازمخانگی در محل اتاق ایران، افزود: ظرفیتهای نصبشده موجود در کشور که به سالیانه حدود ۲۱ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک میرسد، پاسخگوی عمده نیاز و مصارف کشور است.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: در برخی موارد از جمله ماشین ظرفشویی، اسپلیت یونیت و برخی لوازم خانگی کوچک وابستگی وجود دارد، هرچند در دو مورد نخست، ظرفیتسازیهایی انجام شده است.
وی تصریحکرد: محدود کردن غیرمنطقی، موجب رونق و توسعه قاچاق لوازم خانگی در کشور خواهد شد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تاکید کرد: «تامین حقوق مصرفکننده» در همه جای جهان شاهبیت بازار است و تولیدکنندگانی که در درازمدت بر مدار مشتریمداری نباشند، محکوم به شکست هستند.
وی گفت: این انجمن به همان اندازه که نگران حضور خارجیها در بازار و ایجاد انحصار برای آنهاست، ایجاد انحصار از سوی تولیدکنندگان داخلی را نیز مضر و تضییعکننده حقوق مصرفکننده میداند.
هاشمی درخصوص افزایش قیمت لوازمخانگی، بیانداشت: این انجمن همواره درخواستها برای تغییر قیمت لوازمخانگی را از شرکتهای تولیدکننده دریافت و به سازمان حمایت برای بررسی منتقل میکند، اما تاکنون درخواستی برای افزایش قیمتها دریافت نشده است.
وی در عین حال گفت: درخواستهایی برای قیمتگذاری محصولات جدید شرکتها داشتهایم که مراتب برای بررسی و ثبت در سامانه ۱۲۴ به سازمان حمایت ارسال شده است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: این افزایش بهدلیل رشد هزینههای تولید و مواد اولیه اتفاق میافتد و تولیدکننده چارهای جز افزایش قیمتها ندارد.
هاشمی ادامهداد: این موضوع در کنار کاهش قدرت خرید خانوارها به تشدید رکود در بازار لوازمخانگی انجامیده است، در این زمینه دولت میتواند با شیوههایی همچون صدور کارت اعتباری و غیره به حمایت از مصرفکنندگان بپردازد.
این مقام صنفی، ممنوعیت سهساله واردات لوازمخانگی خارجی به کشور را برای صنایع داخلی مفید دانست و ادامهداد: از طرفی نیاز است تا شرکتهای داخلی به ارائه برنامه زمانبندی در راستای ارتقای کیفی محصولات، فناوریهای نوین و عرضه محصولاتی که رضایت مشتری را به دنبال داشته باشند ملزم شوند.
وی تاکید کرد: پس از آن سه سال، باید آزادسازی با اعمال حمایتهای تعرفهای انجام شود.
مزیت نسبی صادرت لوازمخانگی به پاکستان
هاشمی در پاسخ به ایرنا، با اشاره به دیدار روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت با مقامات پاکستانی و مطرح شدن همکاریهای دو کشور در عرصه لوازمخانگی، خاطرنشانکرد: پاکستان بازار مصرف بسیار بزرگی است و لوازمخانگی ایرانی توان حضور در بازار این کشور را دارند.
وی گفت: با توجه به افزایش قیمتهای جهانی حمل و نقل و اجاره کانتینر، در ارتباط با پاکستان از مزیت حمل و نقل برخورداریم، با این حال مذاکره ها در سطوح کارشناسی با این کشور ادامه دارد و باید بررسیهای بیشتری انجام شود.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به گردش مالی سالیانه ۶ میلیارد دلاری این صنعت، اظهار داشت: پس از سال ۹۷ و تشدید تحریمها، صنعتگران داخلی به فکر تعمیق داخلیسازی و تامین مواد اولیه افتادند.
وی گفت: اکنون بومیسازی و تعمیق ساخت داخل، همچنین توسعه صادرات در این صنعت برنامهریزی شده و متوسط صادرات محصولات نهایی و قطعات آن سالیانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار است.
هاشمی نیاز سالیانه ارزی این صنعت را ۱.۴ میلیارد دلار برشمرد که ۳۰۰ میلیون دلار آن از طریق صادرات سالیانه و ۲۴۰ میلیون دلار آن از طریق صرفهجویی ارزی ناشی از تعمیق ساخت داخل تامین خواهد شد.
وی تاکید کرد: اگر شرکتها به دنبال ارتقای سطح کیفی و کمّی محصولات و حضور پر رنگتر در بازارهای صادراتی هستیم، ضمن بهبود مولفههای کلان اقتصادی، بنگاهها نیز باید در موضوع تحقیق و توسعه، ورود فناوریهای جدید، منطقی کردن تولید بر اساس کاهش هزینهها، استمرار تامین کالا در بازار، همکاری با شرکتهای دانشبنیان، استمرار تعمیق ساخت داخل و تمرکز بر صادرات، فعال باشند.
بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی لوازمخانگی
این مقام صنفی درباره بیست و یکمین نمایشگاه بینالمللی لوازمخانگی نیز اظهار داشت: این دوره از نمایشگاه، ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه با حضور ۳۹۴ شرکت داخلی و ۶ شرکت خارجی در ۱۸ سالن به متراژ ۳۵ هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
وی خاطرنشانکرد: افزایش ۱۲۳ درصدی حضور شرکتهای داخلی و به همین میزان رشد متراژ نمایشگاه و حضور بخش فنبازار با مشارکت معاونت علمی و فناوری رییسجمهوری و همچنین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، از جمله مشخصههای این نمایشگاه خواهد بود.