تهران-ایرنا- سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، هندوستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان و قزاقستان امروز(چهارشنبه) در دهلی نو آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا،هند از کشورهایی چون ایران، چین، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده است. تاکنون تقریبا همه کشورها به جز چین و پاکستان برای شرکت در این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند. مقامات هندی امیدوارند که "چن ونچینگ" وزیر امنیت چین یا یک مقام امنیتی دیگر در کنفرانس حضور داشته باشد

در این نشست که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران و هفت  کشور دیگر برگزار می شود ، آخرین تحولات امنیتی منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

این اجلاس با ابتکار جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری و نخستین نشست آن در سال ۱۳۹۷ برای بررسی بحران افغانستان در تهران برگزار شد.

دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی کشورهای ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان ۲۶ آذر ۹۸ در تهران برگزار شد.

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی که  سه‌شنبه شب برای شرکت در سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای وارد دهلی‌نو  پایتخت هند شددر گفت وگو  با خبرنگاران

با ابراز خرسندی از تداوم نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای که با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سه سال پیش بنیان گذاشته شد بر ضرورت افزایش تعاملات و همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات و مولفه‌های ناامن‌ساز تاکید کرد.

وی با اشاره به تمرکز سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای بر موضوع تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان گفت: تلاش خواهیم کرد در این نشست با تشریک مساعی کشورهای شرکت کننده، ضمن بررسی مولفه‌های بحران‌ساز در منطقه به ویژه افغانستان، راه‌کارهای کمک به ایجاد صلح و ثباتی پایدار و فراگیر در افغانستان را بررسی نموده و به راهکارهای عملیاتی مشترک برسیم.

هدف از این کنفرانس چیست؟ 
نشریه "هندو" در این خصوص نوشت: این کنفرانس به عنوان بخشی از چارچوب کنفرانس‌های منطقه‌ای است که در سپتامبر ۲۰۱۸ و دسامبر ۲۰۱۹ در ایران برگزار شد و به دنبال کسب درک مشترکی از نحوه برخورد با گروه طالبان، به ویژه در خصوص تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان با حفظ حقوق زنان و اقلیت‌ها است. اگرچه هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان  را به رسمیت نشناخته است ولی همه کشورهای شرکت کننده در این کنفرانس، از جمله هند، با مقامات طالبان در سطوح مختلف تعامل دارند. 
چین، ایران، پاکستان و روسیه سفارتخانه‌های خود را در کابل باز نگه داشته‌اند، در حالی که کشورهای آسیای میانه چند هیات برای انجام دیدارهای رسمی با گروه طالبان به افغانستان اعزام کرده‌اند. هند امیدوار است در این کنفرانس با کشورهای منطقه در مورد تهدیدهای مشترک سه گانه در افغانستان گفت و گو کند. این تهدیدها شامل افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان، افزایش قاچاق مواد مخدر و هجوم پناهجویان به دلیل بحران انسانی در این کشور است. 
دهلی نو همچنین در پروژه‌های اتصال به افغانستان و آسیای مرکزی از جمله پروژه بندر چابهار در ایران و خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان-پاکستان-هند مشارکت داشته است و به دنبال مطرح کردن پیشنهاد ادامه این پروژه‌ها با حضور حکومت طالبان است. 
در نهایت، دهلی نو می‌خواهد ثابت کند که با وجود مخالفتش با جایگزینی دولت افغانستان با گروه طالبان، این کشور به عنوان یک شریک سنتی در امر توسعه،  کمک و تجارت و ساخت زیرساخت‌های ارتباطی، همچنان یک بازیگر مهم در آینده افغانستان است. 
نشریه "فاینشنال اکسپرس" در گزارشی دیگر به نقل از ان کی باتیا یک فرمانده سابق ارتش هند نوشت: هند در تلاش‌های خود برای تعامل دوباره با افغانستان با چالش‌های زیادی مواجه است. هند که تمام مراکز دیپلماتیک خود در افغانستان را تعطیل کرده است به دنبال راهی می‌گردد تا گفت و گوی سازنده را با گروه طالبان آغاز کند. 

هند از نمایندگان نمایندگان طالبان دعوت نکرده است
نشریه "پرینت" در این خصوص نوشت: به نظر می‌رسد دهلی نو تصمیم گرفته است نمایندگان دولت پیشین افغانستان و همچنین نمایندگان گروه طالبان را برای شرکت در این کنفرانس دعوت نکند. دیپلمات‌های دولت اشرف غنی همچنان امور سفارتخانه‌های این کشور در مناطق مختلف را اداره می‌کنند. 
با توجه عدم رسمیت حکومت طالبان، نمایندگان این گروه دعوت نشده است. عدم حضور نمایندگان طالبان و همچنین نمایندگان دولت پیشین افغانستان در این کنفرانس ممکن است این کنفرانس را با شکست مواجه کند به خصوص در شرایطی که امیرخان متقی سرپرست موقت وزارت امور خارجه افغانستان، با همه بازیگران اصلی در حال گفتگو است. با این حال، به نظر می‌رسد طالبان از این کنفرانس استقبال کرده است. بلال کریمی، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، گفت که طالبان "از همه نشست‌هایی که هدفشان کمک به افغانستان است استقبال می‌کند. "
 در شرایطی که بحران اقتصادی افغانستان هر روز تشدید می‌شود و هیچ کشوری مایل به ارائه چیزی جز کمک‌های صرفاً بشردوستانه نیست، هر گونه کمکی برای افغانستان امری مثبت است. هند می‌تواند از برخی دوستان «غیر رسمی» طالبان که هیچ پست دولتی ندارند به عنوان «ناظران مستقل» دعوت کند.