بوشهر- ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهرگفت: خیران عامل پیشرفت، اقتدار و خودکفایی  برای تولید منابع انسانی کارآمد هستند و همت و مشارکت آنان در نوسازی و مقاوم سازی کلاس‌های درس کاری راهبردی که تاثیر مستقیم در پیشرفت کشور و این استان داشته است.

به گزارش ایرنا، غلامعلی صفایی بوشهری روز دوشنبه در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان بوشهر با بیان اینکه مدرسه‌سازی در این استان دارای پیشینه تاریخی است اظهارداشت: مشارکت خیران در ساخت مدرسه از تمدن سیراف در مکتب ابوسعید سیرافی شکل گرفت و بزرگانی تولید و پرورش یافتند و در این راستا مدرسه سعادت بوشهر نخستین مدرسه خیرساز کشور در ۱۲۲ سال قبل به سبک نوین آموزشی با مشارکت خیران تاسیس شد.

امام جمعه بوشهر ساخت مدرسه در تراز اسلامی را ضروری دانست و اضافه کرد: ضمن رعایت معماری منطبق با زیست بوم مناطق باید در ساخت مسجد در مدارس توجه ویژه شود.

صفایی بوشهری یادآورشد: مدرسه به عنوان آغاز حیات اجتماعی و زمینه‌ساز شخصیت اجتماعی انسان و سرچشمه تولید انسان‌های بزرگ در آینده است و به عنوان یک حرکت رو به جلو برای اقتدار کشور در فضای ملی و بین‌المللی است.

وی خیران مدرسه‌ساز را مجاهدان عرصه علم، تربیت و تعلیم دانست و بیان کرد: باید در ساخت مدرسه در نقاط محروم نگاه آمایش با اولویت‌بندی باشد و نقاطی که نیاز به ساخت مدرسه دارند در اولویت قرار گیرد.

صفایی بوشهری تصریح کرد: همچنین خیران مدرسه ساز باید نسبت به تامین تجهیزات سرمایشی، گرمایشی، آزمایشگاه و فضاهای ورزشی و فرهنگی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

امام جمعه بوشهر تأکید کرد: خیران مدرسه ساز در مناطق محروم و دور افتاده اقدام به ساخت مدرسه می کنند در همین ارتباط ممکن است در این مناطق کودکانی باشند که از نظر مالی امکان تحصیل نداشته باشند که باید خیران از این کودکان نیز حمایت کنند تا بتوانند در کلاس‌های درس حاضر شوند.

هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش استان بوشهر به کمک خیران مدرسه ساز نیاز دارند 

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: با همت خیران مدرسه ساز در زمان حاضر ۵۰ درصد از یکهزار و ۲۰۰ کلاس‌ درس تخریبی استان بوشهر بازسازی شده است.

علیمراد کرمی افزود: با توجه به ظرفیت و چشم انداز استان و اهمیت توسعه متوازن رشته‌ها باید حداقل ۵۰ درصد از دانش آموزان به سمت هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش هدایت شوند اما زیرساخت‌های موجود در این بخش فراهم نیست.

وی بیان کرد: هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش در استان محدود و از نظر امکانات ضعیف هستند به همین دلیل حضور و مشارکت خیران مدرسه ساز در این بخش ضروری است.

کرمی اضافه کرد: انتظار می‌رود خیران مدرسه ساز در قالب طرح هنرستان سازی و هنرستان یاری در راستای توسعه این ظرفیت در استان بوشهر به کمک آموزش و پرورش بشتابند.

وی تاکید کرد: خیران مدرسه ساز باید علاوه بر مدرسه سازی در امر مدرسه یاری و مدرسه داری نیز به کمک آموزش و پرورش استان بوشهر بیایند و با حضور در انجمن های اولیا و مربیان نسبت به ترویج فرهنگ مدرسه سازی در این استان کمک کنند.

کرمی گفت: اگر خیران نیک اندیش در کنار آموزش و پرورش نبودند مشکلات این نهاد بیش از این می بود و حضور این قشر به عنوان پیشقراولان فرهنگ موجب ترویج اندیشه مدرسه سازی می شود.

در این آیین از خیران مدرسه ساز استان بوشهر تقدیر شد.