به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وزارت آموزش و پرورش روز چهارشنبه به نقل از حسن ملکی اعلام کرد: مدارس باید از آثار برنامههای تحولی برخوردار شوند و خود نیز تحول را در تغییر رفتار دانشآموزان مدیریت کنند.
وی ادامه داد: در دولتهای مختلف، آموزش و پرورش در کانون توجه نبوده و به عنوان یک رسالت ملی که همه باید برای اعتلای آن بیندیشند و ایفای نقش کنند، به آن نگاه نشده است. یکی از علل این وضع نامطلوب حاصل تلاشها و برنامههای تربیتی دیربازده است که در کوتاه مدت توجهات را به خود جلب نمیکند. همچنین این که به آموزش و پرورش تنها به عنوان یک نهاد در کنار سایر نهادها نگاه کردهاند.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تصریح کرد: نباید غفلت کرد که در مجموعه آموزش و پرورش عنصر معلم و صلاحیتهای او، مهمترین نقش را در پیشرفت امور و انسانسازی ایفا میکند. باید «تربیت معلم» را کلید اصلی توسعه در تعلیم و تربیت محسوب و در این عرصه برنامهریزی کرد. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی با این قصد تأسیس شدهاند و قرار است معلمان مورد نیاز از مسیر این دانشگاهها تربیت شوند.
ملکی گفت: شورای عالی آموزش و پرورش، تنها شورای سطح بالای رسمی و هدایتگر است. بر این اساس در انتخاب اعضای شورا باید دقت کرد و افراد بصیر و به دور از تمایلات و جهتگیریهای منفعت طلبانه انتخاب کرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: مجلس شأن و جایگاه قانونگذاری دارد و نهاد دیگری نمیتواند قانونگذاری کند. شورایعالی آموزش و پرورش نیز برای تبدیل مصوباتش به قانون، باید از مجلس استمداد کند.
ملکی ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمد ناخالص ملی ۲.۵ درصد است و این حد از سهم در مقایسه با موارد مشابه در جهان بسیار پایین است. این کاستی و نقص در شرایطی است که ما اعتقاد داریم تربیت انسانها در رأس برنامهها باید باشد.
وی اظهار داشت: در بخشهایی از کشور دانش آموزان از ضروریترین نیازهای آموزشی محروم هستند ولی در سایر مناطق تفاوتهای بارزی دیده میشود. این بیعدالتی قابل توجیه نیست. بیتردید با یک مصوبه یا یک تصمیم نمیتوان عدالت را برقرار کرد اما با همت والا و استمرار در پیگیریها و ارتباط مؤثر با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، میتوان بسیاری از امور را حل کرد.