تهران- ایرنا- سرپرست دانشگاه تهران گفت: برای فعالیت‌های فرهنگی غیر از مباحث تئوری به شدت نیاز به عرصه عمل و حوزه میدان داریم تا آن را تجربه کنیم چون تجربه نشان داده است کسانی که در عرصه فرهنگی کانون‌ها و نشریات فعالیت دارند، در عرصه مدیریتی هم موفق بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، سیدمحمد مقیمی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران اظهار داشت: بحث کانون‌های علمی و فرهنگی عامل تقویت هویت فرهنگی دانشگاه تهران است و نوع و سبک مدیریت متمایزی را طلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در شعار دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران، بحث جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی را مطرح کردیم.

مقیمی ادامه داد: کارآفرینی اجتماعی دنبال کسب سود مادی نیست بلکه دنبال منافع اجتماعی برای افراد است و ما قرار است بخش کارآفرینان اجتماعی دانشگاه را داشته باشیم. ما از آن به عنوان یک نیاز استفاده خواهیم کرد و باید فرهنگ سازی برای استمرار این نوع فعالیت‌ها صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در مباحثی که در خصوص مدیریت فرهنگی مطرح می‌شود، وقتی چالش‌ها و مسایل کشور را بررسی می‌کنیم، همه این مسایل را به مشکلات فرهنگی ربط می‌دهیم و این موضوع بارها بیان شده است؛ اما باید گفت که فرمول مشخصی برای همه جمعیت مخاطبان در این عرصه نداریم چون به شدت تحت تاثیر شرایط ویژه‌ای است و این مساله کار را دشوار می‌کند، در نهایت می‌توان گفت در حوزه فرهنگ چنین الگویی وجود ندارد و تنها به کاری که انجام می‌شود، برمی‌گردد.

سرپرست دانشگاه تهران افزود: در دانشگاه ها نیز گروه ها و رشته‌های مختلف علمی مطالبات خاص خود را دارند و باید در این زمینه فعالیت‌های جدی صورت گیرد و این الگوها را تمرین و به جامعه عرضه کرد.

وی اظهار داشت: اکنون بر اساس اطلاعات موجود ۷۰ درصد بدنه مدیریت کشور را همین گروه های فرهنگی تشکیل می‌دهند. در واقع فعالیت در عرصه فرهنگی به عنوان محلی برای تمرین مسوولیت اجتماعی است و در بحث کارآفرینی اجتماعی پاسخگویی به نیاز جامعه را به عهده دارد.

مقیمی خطاب به دانشجویان گفت: این مهارت‌های فرهنگی در فضای دانشجویی بسیار آموختنی است؛ می‌توانید با مسوولان یا دوستان فعال در این عرصه تعامل داشته باشید چون فرصت دانشجو بودن در این عرصه به عنوان بهترین فرصت است و می‌توان ضمن تمرین کردن فعالیت‌های مسئولیت‌پذیری، در ساختن آینده کشور نیز تاثیرگذار بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادیم که دانشگاه تهران با نگاه به تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، منطقه‌ای را برای توسعه در نظر بگیرد. به همین منظور منطقه‌ای به نام «سهرابیه» را در نزدیکی تهران پیشنهاد دادیم که صفر تا صد توسعه آن منطقه را دانشگاه تهران از جنبه اجتماعی، فرهنگی، هنری و ارتقای علوم انسانی متولی باشد و الگویی ارایه دهیم که دانشگاه تهران آن را انجام دهد.

مقیمی ادامه داد: باید آزمایشگاه اجتماعی در این منطقه داشته باشیم و علوم انسانی در جامعه وارد شود. باید دانشجویان مهارت‌های خود را در این منطقه ارتقا دهند تا شاهد پیشرفت کشور باشیم، البته دانشگاه تهران نمونه‌های این گونه مهارت‌ها را دارد که به تدریج آنها را انجام می دهد.

وی به مساله فرهنگ در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: ایران از نظر فرهنگ پیشینه غنی دارد اما اینکه چرا وقتی به مسایل مختلف در کشور می پردازیم همه چیز به مسایل فرهنگی برمی‌گردد، هنوز مشخص نیست اما احتمالا این موضوع به مدیریت فرهنگی برمی‌گردد؛ زیرا به طور کامل به آن پرداخته نشده است.

در این آیین از برگزیدگان جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران تقدیر شد.