یزد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اقتصادی بودن پرورش شتر گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده در پنج ساله آینده زنجیره تولید محصول این حیوان در استان ایجاد می شود.

به گزارش ایرنا  سبدالوالفضل وکیلی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه رویداد ملی نوآوری، فناوری و کارآفرینی حوزه شتر در بافق افزود: در برنامه یادشده زیر ساخت‌های پرورش شتر در ۱۱ شهرستان‌ استان فراهم می شود. 

وی با بیان اینکه شتر نقش اقتصادی مهمی در عرضه گوشت و شیر دارد، اظهار کرد :سازمان ملل سال ۲۰۲۴ را سال شتر نامگذاری کرد  در حالیکه سهم سالانه ایران در زمینه صادرات محصول شتر ۴۴۰ هزار دلار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد در ادامه افزود:  ۲۷ ایده به  دبیرخانه جشنواره رویداد ملی نوآوری، فناوری و کارآفرینی حوزه شتر  از سراسر کشور در بافق ارسال شد.

 وکیلی افزود: این رویداد ملی با هدف ایجاد فرصت جذب سرمایه برای شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ  ها و صاحبان ایده، حمایت از ایده های برتر و بسترسازی توسعه اکولوژیک پرورش شتر بر پا شد. 

وی ادامه داد: از مجموع ۲۷ ایده رسیده به دبیرخانه جشنواره، ۱۵ اثر  در مرحله نخست از سوی  هیات داوران پذیرفته شد که این ایده ها در محورهای کسب و کارهای نوپا در پرورش شتر، محصول و فرآورده های شتر، مدیریت پرورش، تغذیه، اصلاح نژاد و بیماری‌های شتر، سامانه های مرتعی و توسعه اکولوژیک، محصول فناوری  شتر و همچنین در زمینه گردشگری، منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی گفت:در جریان برگزاری این رویداد ملی از میان آثار رسیده، در نهایت سه ایده برگزیده انتخاب که در جشنواره از آنها تجلیل شد.

در این رویداد ملی  سخنرانان به صورت حضوری و مجازی  در زمینه ارزش اقتصادی پرورش شتر مطالبی را بیان کردند.

در حاشیه این رویداد نمایشگاه محصول شتر در معرض دید عموم قرار گرفت و این رویداد به مدت ۲ روز در بافق برگزار شد. 

تعداد شترهای استان یزد ۱۵ هزار نفر  اعلام شد که حدود ۵۰۰  تِن از طریق پرورش و نگهداری این حیوان امرار معاش می  کنند. 

به گزارش ایرنا صنعت شترداری در منطقه های بیابانی کشور، ظرفیتی ویژه به منظور تولید و صادرات محصول  لبنی با ارزش افزوده بسیار بالاست، ایران با داشتن مناطق خشک و نیمه خشک فراوان در صورت پرداختن به آن، می تواند رونق اقتصادی در این منطقه ها و اشتغال برای ساکنان ایجاد کند.
شتر حیوان کم توقعی است که از هر نوع گیاهی که به مذاق دیگر علفخواران خوش نمی آید تغذیه می کند و باعث تخریب مراتع نمی شوند، چرا که دایم در حال حرکت است، به همین دلیل باعث آسیب رسانی به علفزارها و مراتع نمی شود.
زمین های مرتعی ایران به وسعت ۹۰ میلیون هکتار، ۹.۳ درصد در وضعیت خوب، ۳۷ درصد در وضعیت متوسط و ۴۳ درصد در وضعیت فقیر قرار دارد، شتر در بخش های فقیر مرتعی چَرا می کند بنابراین باید به صورت اصولی برای آن ها برنامه داشت.

در ایران بیشترین تعداد شتر مربوط به سیستان و بلوچستان است و پس از آن خراسان جنوبی، یزد و هرمزگان در رتبه های بعد قرار دارد.