ارومیه- ایرنا- مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شوط گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی، امسال برنامه این نهاد در شهرستان ایجاد فرصت اشتغال برای بیش از ۳۰۰ طرح مددجویی است که به این منظور، ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

محرم آقاپور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۱۱۳ طرح اشتغال با اعتباری بالغ بر۵۵ میلیارد ریال ایجاد شده است.

 وی با بیان اینکه تلاش بر این است، تا پایان سال تعداد طرح اشتغال زایی را به بیش از ۳۰۰مورد برسانیم، افزود: ۲۰۰ طرح نیز به بانک‌های عامل جهت پرداخت معرفی شده، که تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

مدیر کمیته امداد شوط اضافه کرد: دامداری، کشاورزی، زنبور داری، پرورش قارچ، گردشگری، صنایع دستی، خدماتی و حمل نقل از جمله طرح های اشتغال‌زا طی سال جاری در شهرستان شوط است.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال‌جاری، ۹۰ فقره وام کارگشایی به صورت قرض‌الحسنه به مددجویان این نهاد پرداخت شده است.

آقاپور با بیان اینکه برای این تعداد وام، پنج میلیارد ریال تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه پرداخت شد، اضافه کرد: این نوع تسهیلات از محل منابع امدادی و بانکی تامین شده و برای هر طرح تا سقف ۵۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

به گفته مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شوط این وام کارگشایی برای رفع مشکلات مددجویان از جمله درمان، مسکن، هزینه تحصیلی، ودیعه و سایر مشکلات مددجویان پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، کمیته امداد امام خمینی (ره) چندین سال پیش سیاست‌های اشتغال مددجویان تحت حمایت را با اولویت مناطق مرزی، محروم و روستایی و اعطای امتیاز ویژه به برخی از مددجویان ابلاغ کرد.

بر اساس این سیاست ها، از طریق استعدادسنجی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و اعطای وام، زمینه توانمندسازی، خوداتکایی، استقلال اقتصادی افراد و خانوارهای نیازمند فراهم می شود تا نیازمندان در تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی نقش موثری داشته باشند.

در این بخشنامه مناطق مرزی، محروم و روستایی در اولویت اجرای طرح‌های اشتغال قرار دارد و طرح های متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه یا طرح های منجر به مهاجرت معکوس از شهر به روستا حمایت می‌شود.

تعداد مددجویان این نهاد در شوط ۲ هزار و ۸۵۰ خانوار با ۶هزار و ۱۲۰نفر است، اما بر اساس سیاست جدید کمیته امداد امام خمینی (ره) و با هدف کاهش اثرات فشار اقتصادی به قشر ضعیف و طبقات پایین، بیش از یکهزار خانوار جدید در قالب طرح تبصره ۱۴ تحت حمایت قرار گرفتند که این افراد تنها از خدمات ۲ برابری یارانه، وام‌های اشتغال در سال جاری بهره مند شدند.

شهرستان شوط در شمال آذربایجان غربی است.