به گزارش ایرنا، برخورداری از ۱۲ هزار کیلومتر راه، واقع شدن در مرکز کشور، حجم بالای تردد، وجود بزرگراه های ارتباطی میان مرکز و شهرستان ها و قلمدادشدن اصفهان بعنوان شاهرگ حیاتی اتصال شمال به جنوب و غرب کشور دلایلی است که ضرورت ایمن سازی شریان های ارتباطی را برای این خطه بیش از پیش آشکار می کند.
اصفهان، دیار شهرها و آبادی های سرشار از هویت، کهن سرزمینِ چهار فصلی است که سیل خروشان گردشگران را به مثابه مغناطیسی گیرا به قلب فلات مرکزی می کشاند، ظرفیتی گرانبها که یکی از زیرساخت های استمرار و توسعه آن، وجود راه های مواصلاتی ایمن و بدون نقص است.
اگرچه بی توجهی برخی رانندگان به قوانین و نواقص احتمالی خودرو نیز از دلایل مهم بروز حوادث رانندگی در جاده ها بشمار می روند اما برآیند ها نشان می دهد راه های ارتباطی و نبود ایمنی در بخشی از این مسیرها، سال های متمادی است حادثه می آفریند، رخدادی تلخ که شهد شیرین سفر را به یغما می برد و گاهی به پایان زندگی رهگذران می انجامد.
براساس آخرین اطلاعات موجود در محورهای مواصلاتی استان اصفهان ۱۱۸ نقطه حادثه خیز و دارای تصادف شناسایی شده که تنها ۳۷ نقطه از آنها ایمن سازی و رفع شده است، همچنین ۶۷ نقطه با اولویت بالای حادثه خیز در این استان شناسایی شده که ۲۹ نقطه آن رفع و اصلاح سایر نقاط درحال اقدام است.
افزایش ۶.۲ درصدی فوت ناشی از حوادث رانندگی
در نیمه نخست امسال ۵۳۴ نفر بدلیل حوادث ترافیکی در استان اصفهان جان باختند که از این تعداد ۱۰۱ نفر زن و ۴۳۳ نفر مرد بودند؛ این خبر را مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان به ایرنا گفت.
علی سلیمانپور افزود: میزان فوت ناشی از تصادفات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۵۰۴ نفر شامل ۹۵ زن و ۴۰۹ مرد، ۶.۲ درصد افزایش یافته است.
وی همچنین اظهار داشت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۲ هزار و ۲۵۳ نفر در تصادفات دچار مصدومیت شدند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ با ۱۱ هزار و ۲۱۸ نفر معادل ۹.۲ درصد افزایش داشته است.
افزایش ۱۰ درصدی ماموریتهای تصادفات شهری اورژانس اصفهان
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی اصفهان نیز در باره ماموریتهای تصادفی در استان به ایرنا گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۵۰ هزار و ۳۳ ماموریت توسط اورژانس ۱۱۵ اصفهان انجام شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۷۵۱ ماموریت مربوط به حوادث رانندگی بود.
غفور راستین افزود: در این مدت ماموریتهای تصادفی اورژانس پیشبیمارستانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشته است.
وی همچنین تعداد ماموریتهای تصادفی شهری در نیمه نخست امسال را ۲۴ هزار و ۱۴۲ فقره اعلام و اضافه کرد: این ماموریتها نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۲۱ هزار و ۹۵۲ فقره، ۱۰ درصد افزایش داشته است.
مدیر حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان ادامه داد: ماموریتهای تصادفات جادهای در نیمه نخست امسال نیز با ۱۰ هزار و ۶۰۹ فقره، ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان میدهد.
وی در باره تصادفات شهرستان اصفهان نیز اظهار داشت: در ۶ ماه نخست امسال، تصادفات شهری در این شهرستان ۱۲ درصد و تصادفات جادهای ۱۶ درصد افزایش یافته است.
به گفته رییس پلیس راه اصفهان، تصادف در پهنه اصفهان یا در عمق محورها رخ می دهد که دلیل آن خواب آلودگی و عدم رعایت سرعت مطمئنه است و یا در حاشیه شهرها بدنبال عدم رعایت حق تقدم و بی نظمی های ترافیک اتفاق می افتد.
سرهنگ اصغر زارع افزود: اصلاح یا رفع نقاط حادثه خیز، آشکارسازی، استقرار ماموران راهنمایی و رانندگی در محورهای پرخطر، آموزش و فرهنگسازی از راهکارهای مدیریت این چالش است.
انسان، عامل اصلی بروز تصادفات جاده ای
اما مدیرگروه راه آهن و برنامه ریزی حمل و نقل دانشکده عمران دانشگاه اصفهان بر این باور است که عامل انسانی، جاده، خودرو و عوامل محیطی در بروز تصادف تاثیر دارد.
محسن ابوطالبی تاثیر عامل انسانی را بیشتر از عوامل دیگر عنوان کرد و افزود: عامل انسانی بطور مستقیم علت ۷۵ درصد از تصادفات است، حتی بطور غیر مستقیم انسان بدلیل اینکه تنها عامل هوشمند است ۹۶ درصد در بروز تصادف نقش ایفا می کند.
وی افزود: در کنار توجه به ارتقای کیفیت عوامل دیگر و رفع نواقص خودروها و جاده، عامل انسانی نیاز به آموزش های به روز دارد چرا که تمرکز و کار روی عامل انسانی کمترین هزینه را نسبت به عوامل دیگر دارد و حتی جلوی تاثیر عوامل دیگر را هم در تصادفات می گیرد.
ابوطالبی افزود: نیازمند تدوین یک برنامه جامع با زمان بندی کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش تصافات در کشور هستیم.
بی توجهی به پژوهش ها برای رفع نقاط حادثه خیز
شیرانی، پژوهشگر حوزه حمل و نقل و ترافیک، معتقد است بی دقتی، سهل انگاری و نبود اراده مبتنی بر اصول علمی و پژوهشی مهترین دلایل تکرار تصادفات در استان و ایران است.
وی تصریح کرد: با وجود انجام تحقیقات وسیع و متنوع در این حوزه، همچنان در اجرای نتایج ضعیف بوده ایم.
شیرانی به وقوع تصادفات دنباله دار در سال های متمادی اشاره و بیان کرد: این فرایند تنها یک حرکت تکراری است که اراده منسجمی برای رفع فوری و همیشگی آن وجود نداشته است.
به گفته وی، تغییر مکرر مسئولانِ این حوزه دلیل بی توجهی به یافته های علمی و پژوهشی متخصصان است چرا که توجیه آنها برای راه های مطالعه شده کاهش تصادف، سخت و زمانبر است.
شیرانی افزود: وقتی نقطه حادثه خیزی شناسایی شد باید از دانش فنی برای رفع آن بهره گرفت و با توجه به محدودیت منابع مالی باید دقت کرد اولویت ها چیست.
وی گفت: با روش ممیزی ایمنی، قبل از وقوع تصادف و نه پس از آن نقاط حادثه خیز روی نقشه و سپس جاده اصلاح می شوند.
وی با بیان اینکه مدیریت ریسک برای اولویت بندی رفع نقاط حادثه خیز و پایش دائمی محورها ضروری است، افزود: پلیس باید احساس مسوولیت خود را درباره این موضوع بیشتر کند.
ارتقای ایمنی افزون بر ۸۰ درصد راه های استان
به گفته معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اصفهان بهطور تقریبی روزانه یکمیلیون تردد در راههای استان اصفهان ثبت میشود؛ موضوعی که ضرورت ایمن سازی این راه ها را نشان می دهد.
فرزاد دادخواه افزود: ایمن سازی و ارتقای ایمنی بیش از ۸۰ درصد جاده و راههای شریانی این استان انجام شده و این عملیات در راههای شریانی باقیمانده نیز که بخش عمده آنها در محورهای شرق استان و نایین به سمت خور و بیابانک قرار دارد در حال انجام است.
به گفته وی، شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی راهها بهعنوان یکی از اقدامات مؤثر در ایمنسازی و ارتقای ایمنی راهها در حوزه راهداری استان، بهصورت امانی در حال اجراست تا در صورت واژگونی خودروها و خروج آنها از محور به دلیل خوابآلودگی، آسیب و خسارت مالی و جانی کمتری به هموطنان وارد شود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای اصفهان بابیان اینکه عملیات خطکشی راهها، نصب گارد ریل، تعمیر گارد ریلهای آسیبدیده، نصب تابلو علائم و آشکارسازی و ایمنسازی مقاطع اولویتدار در حال اجراست اضافه کرد: پیگیریهای لازم برای ایمنسازی مقاطعی از راهها که نیاز به قرارداد یا کار خاصی توسط ماشینآلات دارد، در حال انجام است.
دادخواه خاطرنشان کرد: عملیات رفع نقاط پر تصادف در محورهای غیر شریانی استان اصفهان توسط گروه امانی و بهصورت شهرستان به شهرستان در حال اتمام است .
وی با اشاره به وجود محدودیتها از نظر تخصیص اعتبارات، بیان کرد: پیگیریهای لازم برای مواردی از راهها هم که نیاز به اعتبار ویژه دارد در حال انجام است و بهطور قطع رفع نقاط پر تصادف بهعنوان اولویت نخست در دستور کار اداره کل راهداری قرار دارد و همه این موارد بهزودی مرتفع خواهد شد.
دادخواه افزود: نقاط پر تصادف با همکاری و همراهی پلیس راه استان شناسایی شد و با بهرهگیری از ماشینآلات و با تلاش کارکنان راهداری، مجموع عملیات خاکبرداری، خاکریزی، ترانشِه برداری و کلیه فعالیتهایی که برای اجرای آن نیاز به استفاده از بلدوزر، بیل مکانیکی و سایر ماشینآلات راهداری بود، در این نقاط انجام شد.
استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز به عنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه اول حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.
این خطه با وسعت ۱۰۷ هزار کیلومتر مربع انواع شبکههای بزرگراهی، آزادراهی، اتوبانی و روستایی کشور را در خود جای داده است.