قشم- ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم گفت: آیین‌ها و سنت‌های این جزیره به صورت سینه به سینه انتقال پیدا کرده‌ است که به لحاظ مولفه‌های هنری و نمایشی باید ارتقا یابد.

حامد بی‌آزار روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قشم از نظر آیین‌ها و آداب و رسوم مختلف بسیار غنی است، اما باید با بازطراحی این آیین‌ها، برای مخاطب امروز جذابیت افزوده ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در صورت ارتقاء این آیین ها به حالت نمایشی، امکان اجرای آن در سایر نقاط کشور به ویژه پایتخت و کلان‌ شهرها و حتی در فستیوال‌های بین المللی فراهم می‌شود تا مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی در قالب یک مراسم زیبا به مردم دیگر نقاط کشور انتقال یابد.

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم تصریح کرد: گروه‌های برگزار کننده آیین‌های کهن باید با استفاده از عناصر زیباشناسی مانند ریتم، هماهنگی و هارمونی از حالت آیینی گذشته به سمت گروه نمایشی ارتقا پیدا کنند.

وی افزود: استفاده از نیروهای جوان و تمرین آیین‌ها با تاکید بر عناصر زیباشناختی در روستاهای قشم به راحتی قابل اجراست و مسوولان محلی باید به این مساله توجه کنند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.