اصفهان - ایرنا - رییس هیات مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: یک‌سوم افراد بالای ۳۰ سال در این استان به دیابت مبتلا هستند یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به گزارش ایرنا، محمدعلی عطاری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان در مصلای امام خمینی (ره) این شهر با اشاره به هزینه‌های سنگین درمان و کنترل دیابت، گفت: بیش از یک‌چهارم مبتلایان به دیابت نوع اول به دلیل گرانی دارو و انسولین نمی‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند.
وی به‌ضرورت توجه به آموزش در پیشگیری از ابتلا به دیابت اشاره کرد و ادامه داد: توجه به نکات پیشگیرانه ازجمله ورزش و دوری از کم‌تحرکی، حفظ آرامش و دوری از استرس و اضطراب، پرهیز از مصرف دخانیات، چربی‌ها و مصرف شیرینی‌ها و قند و شکر می‌تواند به‌اندازه ساخت هزاره تخت بیمارستانی مؤثر باشد.
رئیس هیات‌مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان افزود: دیابت درمان قطعی ندارد و استفاده از انسولین گامی در راستای کنترل این بیماری است.
وی تأکید کرد: تدابیر مناسب غذایی مهم‌ترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری و حفظ سلامت مردم و به تبع آن کاهش هزینه‌های درمان ضروری است.
وی با بیان اینکه بیماری دیابت از جمله بیماری‌های غیرواگیردار است، تصریح کرد: خطر بیماری دیابت از برخی جهات بیش از کروناست زیرا ابتلا به کرونا حدود ۲ هفته ادامه دارد ولی دیابت تا پایان عمر گریبان گیر بیمار است و هزینه‌های بسیاری برای او به دنبال دارد.
وی ارث، چاقی، کم‌تحرکی و اضطراب را از جمله علل بیماری دیابت دانست و تأکید کرد: تغییر سبک زندگی مردم، کاهش تحرک، افزایش آلاینده‌ها، مصرف فست‌فودها و امثال آن نیز موجب افزایش شیوع این بیماری است.
سازمان بهداشت جهانی باهدف توجه بیشتر به پیشگیری از این بیماری، ۱۴ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان را به روز جهانی دیابت نام‌گذاری کرد.
دیابت یا بیماری قند (Diabetes Mellitus) یک اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است و توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود؛ ۴۶۰ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند و سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفربر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال در کشور به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر است و شیوع این بیماری روند افزایشی دارد.
میزان شیوع این بیماری در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری بالاتر و حدود ۱۲ درصد است.