مشهد-ایرنا- ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات کالا در هفت ماهه نخست امسال، تراز بازرگانی خارجی استان مثبت و معادل ۴۵۱ میلیون دلار است.

امید جهانخواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی، میزان صادرات کالا از گمرک استان در بازه هفت ماهه یک میلیون و ۵۰۹ هزار تن به ارزش ۷۴۲ میلیون دلار و میزان واردات کالا به استان نیز در مدت مزبور ۱۰۷ هزار تن به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار بوده است.

وی بیان کرد: اقلام عمده صادراتی از خراسان رضوی در هفت ماهه امسال سیب تازه، مقاطع فلزی، پسته، کفپوش و مصالح ساختمانی بوده و کشورهای عمده مقصد صادرات نیز افغانستان، عراق، ازبکستان، ترکمنستان، پاکستان و امارات متحده عربی بوده اند.

ناظر گمرک خراسان رضوی گفت: اقلام عمده وارداتی به استان نیز در این مدت تجهیزات الکترونیکی، پنبه، مواد اولیه و ماشین آلات واحدهای تولیدی بوده است که از کشورهای امارات متحده عربی، ازبکستان، عمان و چین وارد شده است.

به گزارش ایرنا، خراسان رضوی در حوزه صادرات کالا ظرف سالهای اخیر در زمره پنج استان برتر کشور قرار داشته است. کالاهای عمده صادراتی این استان شامل زعفران در بسته بندی های ۱۰ تا ۳۰ گرمی، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی، شیرینی و شکلات سفید است.

کالاهای عمده وارداتی به خراسان رضوی نیز شامل دانه گندم سخت، پنبه، برنج نیمه سفید شده، جو و سایر غلات به صورت دانه به جز گندم دامی است. ۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات کشور به آسیای میانه، مربوط به خراسان رضوی است.

عمده بازرگانان فعال ایران در کشورهای افغانستان و حوزه آسیای میانه خراسانی هستند. خراسان رضوی علاوه بر فعالیت چشمگیر صادراتی، یکی از استانهای اصلی در حوزه ترانزیت انواع کالا محسوب می‌شود، حجم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این استان سالانه افزون بر ۲ میلیون تن است.

خراسان رضوی پنج گمرک شامل لطف‌آباد و باجگیران در شهرستانهای درگز و  سرخس در شمال این استان با کشور ترکمنستان، دوغارون شهرستان تایباد در شرق خراسان رضوی در مرز افغانستان و همچنین ۲ بازارچه مرزی در منطقه دوغارون دارد.

۲ گمرک سرخس و لطف‌آباد خراسان رضوی نیز در حوزه ترانزیت خروجی کالا از کشور پس از بنادر امام خمینی (ره) و بندرعباس قرار دارند. حدود یک چهارم ترانزیت ورودی و خروجی کالا از گمرک های لطف‌آباد و سرخس توسط کامیونهای ترکیه‌ای ورودی از مرز بازرگان انجام می‌شود.