به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت که صنعت هوانوردی آرامآرام در حال بهبودی از بحران کرونا بوده و غولهای صنعت هوانوردی برای نخستین بار پس از همهگیری از امروز (۲۳ آبان) به مدت پنج روز جدیدترین ساختههای خود را در دبی امارات متحده عربی در معرض دید عموم میگذارند.
آنچه در این میان بیشازپیش اذهان را به خود مشغول ساخته، وضعیت رقابت بوئینگ و ایرباس است. به نظر میرسد که هواپیماساز اروپایی مسیر هموارتری از رقیب آمریکایی خود که با چندین بحران دستوپنجه نرم میکند، در پیش رو دارد.
به نوشته این خبرگزاری دولتی، گرچه ایرباس توانسته به سوددهی دست یافته و در ۱۰ ماه گذشته ۴۶۰ هواپیما را تحویل مشتریان خود دهد، بوئینگ کماکان زیانده بوده و تنها ۲۶۸ هواپیما را تحویل خریداران داده است.
پس از آنکه در دو حادثه جداگانه در اتیوپی و اندونزی، دو فروند از جدیدترین مدل بوئینگ ۷۳۷ سقوط کرده و ۳۴۶ کشته شدند، تمامی مدلهای مکس (MAX) از پرفروشترین سری هواپیمای بوئینگ به مدت ۲۰ ماه زمینگیر شده و بالاخره در سال ۲۰۲۰ به آسمانها بازگشتند.
با وجود آنکه این مدل در بسیاری از کشورها مجوز پرواز را دوباره اخذ کرده، هنوز منتظر اقدام مشابه چین است که یکی از بازارهای عمده آن به شمار میرود. به گفته دیوید کلهون (David Calhoun)، رئیس بوئینگ، برنامههای تولید این هواپیماساز بستگی به دسترسی به بازار چین دارد.
از سوی دیگر کلهون گفته که حدود ۳۷۰ فروند هواپیمای نو در انبارهای این شرکت باقی مانده که فروش تمامی آنها دو سال طول میکشد.
مدل ۷۸۷ نیز مشکلات خاص خود را داشته و تخمین زده میشود که ۱ میلیارد دلار برای این شرکت هزینه ایجاد کند. بوئینگ در ماه مه امسال تحویل مدل ۷۸۷ را به علت مسائلی فنی برای دومین بار به تعویق انداخت.
تأخیر در تحویل جدیدترین سری از هواپیمای پهنپیکر و دوربرد ۷۷۷ نیز از سال ۲۰۲۲ به اواخر سال ۲۰۲۳ عقب افتاده و ۶.۵ میلیارد دلار به این شرکت زیان وارد کرده است.
از سوی دیگر، همهگیری کووید و محدودیت در پروازهای بینالمللی نیز نقطه قوت بوئینگ و هواپیماهای دوربرد آن را هدف قرار داد.
پیشبینی میشود که ترافیک هوایی بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ به شرایط پیش از کووید بازگردد.
با این حال، اوضاع پروازهای داخلی بهتر بوده و این اوضاع به سود ایرباس و مدل باریکپیکر ۳۲۰ تمام شده است.
ایرباس قصد دارد تا مدل ۳۲۱ نئو را در نمایشگاه هوایی دبی به نمایش گذارد. این شرکت همچنین هدفگذاری کرده تا در سال ۲۰۲۳ مدل دوربرد XLR۳۲۱ را که تا ۱۰ ساعت امکان پرواز دارد، عرضه کند. این قابلیت تاکنون در انحصار هواپیماهای بزرگتر بود.
کارشناسان صنعت هوانوردی بر این باورند که ایرباس یکهتاز هواپیماهای باریکپیکر دوربرد بوده و در ۱۰ سال آینده بیش از بوئینگ هواپیما روانه بازار خواهد کرد.
ناگفته نماند که بوئینگ پارسال تصمیم گرفت تا از پروژه «هواپیمای جدید اندازه متوسط» دست کشد. بوئینگ طبق این برنامه قصد داشت تا سال ۲۰۲۵ هواپیمایی بسازد که بتواند تا ۲۷۵ مسافر را تا ۹ هزار کیلومتر جابجا کند.
به گفته صاحبنظران، این شرکت آمریکایی در حال از دست دادن ۱۰ درصد از سهم بازار است که دلیل اصلی آن ایرباس ۳۲۰ نئو است. از دست رفتن ۱۰ درصد از سهم بازار، این هواپیماساز را به حاشیه خواهد راند مگر آنکه یک هواپیمای جدید برای باقی ماندن در رقابت بسازد. تحلیلگران بر این باورند که بوئینگ به دشواری بتواند پیش از بازه زمانی ۲۰۲۹-۲۰۲۸ هواپیمای جدیدی به بازار عرضه کند.
به گفته کارشناسان، بازیابی جایگاه از دست رفته در بازار امری بسیار پیچیده و هزینهبر است که حداقل ۱۵ میلیارد دلار برای این شرکت آب خواهد خورد. آن هم در شرایطی که دیون بوئینگ در کمتر از ۳ سال گذشته ۵ برابر شده و به ۶۲ میلیارد دلار رسیده است.