به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از مجله بوکسلر، شرکت اسپاتیفای بهمن گذشته با انتشار نسخه صوتی ۹ اثر کلاسیک پا به عرصه پررونق کتابهای صوتی گذاشت. این غول دیجیتال حالا در مسیر سلطه بر این بازار، کمپانی فاینداِوِی/Findaway را خریداری کرده است. این کمپانی که دفتر آن در اوهایوی آمریکا قرار دارد در حوزه ارائه خدمات و توزیع کتاب های صوتی فعالیت داشته، با ناشران این نوع کتاب ها از جمله اودیبل، اپل ای بوکز و استوریتل سوئد همکاری دارد و صاحب یک نرمافزار خودانتشاری کتاب های صوتی به نام وویسز (Voices) است.
اسپاتیفای که از غولهای پخش برخط موسیقی و محتوای صوتی است، پنجشنبه، ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) از خرید کمپانی فاینداوی خبر داد اما به جزئیات و بندهای این معامله اشارهای نکرد. این قرارداد در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ و پس از بررسی و تایید نظارتی، نهایی خواهد شد.
گوستاو سودراستروم (Gustav Söderström)، کارمند ارشد بخش تحقیقات و توسعه اسپاتیفای، در این باره گفت: هدف اسپاتیفای این است که به مقصد نهایی شنوندگان و تولیدکنندگان کتاب های صوتی تبدیل شود. خرید فاینداوی عرض اندام اسپاتیفای در حوزه کتاب های صوتی را تسریع کرده و به ما کمک میکند سریعتر به هدفی که داریم برسیم.
وی افزود: از ادغام تیم درجه یک فایداوی و فهرست قدرتمند کتابهای صوتی آن با تخصص اسپاتیفای برای ایجاد انقلاب در حوزه کتابهای صوتی هیجان زدهایم. انقلاب و تحول درست همان کاری است که در حوزه موسیقی و پادکست هم انجام دادیم.
مجموع کاربران فعال ماهانه اسپاتیفای در سه ماه گذشته با ۱۹ درصد افزایش به ۳۸۱ میلیون نفر رسیده و درآمد این شرکت به ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار یورو. این پلتفرم پخش برخط موسیقی در سال ۲۰۱۹ با خرید انکور (Anchor) و گیملت (Gimlet) پا به عرصه پخش پادکست نیز گذاشت. پیشبینی میشود این کمپانی تا پایان سال جاری میلادی جای اپل را به عنوان بزرگترین عرضه کننده پادکست در جهان بگیرد.