گناباد-ایرنا- رییس نهاد کتابخانه‌های عمومی گناباد گفت: شیوع ویروس همه گیر کرونا علاوه بر کاهش سرانه مطالعه در جامعه تعداد اعضای کتابخانه‌های این شهرستان را از هشت هزار نفر به پنج هزار نفر کاهش داد.

احمد مظلوم روز یکشنبه در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی در نشستی خبری افزود: تعطیلی کتابخانه‌های عمومی طی ماههای متوالی به دلیل وضعیت شیوع ویروس همه گیر کرونا در کاهش سرانه مطالعه و تعداد اعضای کتابخانه های عمومی گناباد تاثیر منفی زیادی گذاشته و این یک چالش اساسی در گسترش فرهنگ کتابخوانی است.

وی استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برخط (آنلاین) را از اقدامات مهم برای کاهش این معضل ذکر کرد و ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس همه گیر کرونا تاکنون ۳۱ نشست آنلاین کتابخوان با حضور نویسندگان مطرح کشوری در حوزه کودک نوجوانان و بزرگسالان در گناباد برگزار شده است.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی گناباد گفت: طرح کتاب در گردش جهت رساندن کتاب به روستاهای محروم و طرح کتاب موتوری و تحویل کتاب به اعضای کتابخانه های عمومی به وسیله پیک موتوری سایر اقدامات در زمان شیوع ویروس همه گیر کرونا بود.

مظلوم از دیگر اقدامات برای گسترش فرهنگ کتابخوانی و پر کردن خلاء کاهش سرانه مطالعه طی همین مدت را برگزاری جلسه ها و وبینارهای سلامت با موضوعهای بهداشتی و درمانی و طرح مادران کتابخوان برای آشنایی فرزندان با کتابخوانی برشمرد.

وی اضافه کرد: جشنواره های کتابخوانی رضوی با حضور بیش از ۶ هزار  کتابخوان با همکاری دهیاران در روستاها و مناطق شهری گناباد از سایر این اقدامات است.

رییس نهاد کتابخانه های عمومی گناباد شعار هفته کتاب و کتابخوانی امسال را "جای خالی را با کتاب خوب پرکنیم"  ذکر کرد و گفت: ۱۱۰ برنامه طی همین هفته در کتابخانه های عمومی گناباد برگزار می شود.

مظلوم مهمترین برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در گناباد از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه را بخشودگی و عضویت رایگان کتابخانه های عمومی، اجرای پویش "کتاب خواندنی است نه تزیینی" با محوریت اهدای کتاب برای کتابخانه های روستاهای محروم، عطرافشانی گلزار شهدا، اجرای تور مجازی کتابخانه‌گردی، نشست کتابخوان، طرح منبر کتاب با محوریت سخنرانی درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی و تاثیر آن در زندگی و ترویج سبک زندگی مومنانه در جامعه، روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار، کتاب و رسانه و هم افزایی کتاب، خانواده و سبک زندگی ایرانی - اسلامی ذکر کرد.

وی اضافه کرد: در این هفته ضمن رونمایی از کتاب "چه نمی دانیم" نوشته سهراب احسان و رونمایی از خیابان "کتابستان"، برنامه های دیگری شامل آدینه روشنایی، پنجشنبه های شاد، برگزاری کارگاه تندخوانی، محفل های ادبی و نشست کتابخوان ملی برگزار می شود.

مظلوم ادامه داد: انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان گناباد طی سه سال گذشته به عنوان انجمن برتر استان خراسان رضوی شناخته شده است.

۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی و ۲۴ آبان ماه به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نام گذاری شده است.

۱۳ کتابخانه عمومی و مشارکتی با زیربنای ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ۲۳۳ هزار و ۷۳۶ نسخه کتاب و بیش از پنج هزار نفر عضو در مناطق شهری و روستایی گناباد فعال است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.