شهرکرد - ایرنا - راهیابی یک اثر نمایش به جشنواره ملی نمایش‌های آیینی و سنتی، تولید قطعه موسیقی «بیشه شیرون» در حوزه هنری و حضور مستند فرزندان خونیار ساخته فیلمساز استان در جشنواره بین‌المللی دانشجویی VGIK روسیه، سه خبر کوتاه فرهنگی چهارمحال و بختیاری در ۲۴ آبان ۱۴۰۰ است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نمایش «راز عروسک» به نویسندگی داوود فتحعلی بیگی و کارگردانی ثریا امینیان تولید واحد نمایش حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی پذیرفته شد.

اداره کل امور هنرهای نمایشی، فهرست نمایش‌های پذیرفته شده در سه بخش تخت حوضی، مرور ۱۴۰۰ و دانشجویی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را اعلام کرد که در این میان نام نمایش «راز عروسک» از شهرکرد و در بخش مرور ۱۴۰۰، یادواره زنده‌یاد استاد سعدی افشار نیز در این فهرست قرار دارد.

نمایش راز عروسک برگرفته از داستان‌های کهن ایرانی است و در آن چهار شخصیت خراط، خیاط، زرگر و قلندر بر سر تصاحب عروسک قصه که نمادی از هوای نفس و نفس اماره است با یکدیگر کشمکش دارند.

زهرا امیرخانی، آرمان براتی، نوید جعفر زاده، رضا حسین زاده، حمید حیدری، مینا حیدری، نادیا شاهرخ، پدرام محمودی و زهره نجفی در این نمایش ایفای نقش می‌کنند و از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به میلاد حیدری، احسان بسیم، مرتضی علیاری، سارینا نادری و رضا ولی پور دهکردی به عنوان خواننده، هماهنگی و همخوان، نوازنده تنبک، نوازنده عود و تار و سرپرست گروه  اشاره کرد. 

قطعه موسیقی «بیشه شیرون» در حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تولید شد

مسوول واحد موسیقی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید تک آهنگ بیشه شیرون با آهنگ‌سازی حمید توفیقی و خوانندگی جلیل سلیمانی گفت: آهنگساز این اثر هنری به منظور انتقال مفهوم و موضوع شعر به مخاطبان، ملودی مورد نظر خود را از مقام‌های بختیاری و ملودی‌های ۲ ضربی انتخاب کرده است.

امیر بنی طالبی افزود: در این اثر آهنگ‌ساز تلاش دارد با استفاده از مقام‌های دهکردی و دیگر مقام‌های موسیقیایی، فرهنگ منطقه را با استفاده از این هنر شنیداری به مخاطب منتقل کند.

به گفته وی، شعر این اثر را مهدی عالی از شاعران و ترانه‌سرایان جوان چهارمحال و بختیاری سروده است و کاوه معتمدیان، علیرضا دریایی، کریم قربانی، شهرام رکوعی، آزاد میرزاپور، علی میرکی، مرتضی صنایعی و مجید علیزاده از نوازندگان این قطعه موسیقی به شمار می‌روند.

بنی طالبی با بیان اینکه میکس و مستر این اثر را سهیل توفیقی انجام داده است، اظهار داشت: مرکز موسیقی حوزه هنری کشور به عنوان ناظر کیفی در تولید این اثر نقش‌آفرین است و این اثر به سفارش این واحد برای مجموعه قاسم خوانی تولید شده است که به زودی منتشر خواهد شد.

مستند «فرزندان خونیار» در جشنواره جهانی روسیه حضور دارد

رییس انجمن سینمای جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: مستند فرزندان خونیار به کارگردانی آرمان قلی پور دشتکی در بخش رقابتی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی دانشجویی VGIK روسیه به نمایش در می‌آید.

ناصر قائدی با اشاره به اینکه جشنواره VGIK همزمان با سالگرد تاسیس موسسه‌ سینمایی «گراسیموف» از ۱۵ تا ۱۹ نوامبر در مسکو برگزار می‌شود، افزود: علاوه بر مستند فرزندان خونیار، فیلم‌های کوتاه نگاه و آپارات نیز از ایران در این دوره از جشنواره روسیه رقابت می‌کنند.

قائدی یادآور شد: این مستند پیش از این عناوین بهترین تدوین سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، بهترین مستند جشنواره ملی رضوی، منتخب ۶۹ امین جشنواره ترنتو ایتالیا و منتخب سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت را به دست آورده بود.