رشت-ایرنا- بخشدار بندرکیاشهر از آغاز اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در ۱۰ روستای این بخش خبر داد.

رحیم رضوانی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، اجرای این طرح را از اولویت های اصلی این بخش عنوان و خاطرنشان کرد: به منظور اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در روستاهای بندرکیاشهر ، جلسات متعددی با حضور دهیاران ، کارشناسان محیط زیست و گروه های مردمی برگزار شده و هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست اجرای این طرح ، پس از عقد قرارداد ، آموزش اهالی مناطق روستایی  انجام می شود ، افزود: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا  در روستاهای منطقه توسط دهیاری ها و با نظارت محیط زیست انجام می شود.

رضوانی در ادامه با بیان اینکه بطور متوسط در هر هفته  حدود ۵ تن زباله در روستاهای این بخش تولید می شود اظهار داشت: تخلیه و انباشت زباله های تولیدی از مشکلات اساسی مناطق روستایی این بخش  به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به همکاری و مشارکت عموم مردم نیاز دارد یادآور شد: بخش بندرکیاشهر با داشتن ۳۲ روستا دارای ۲۶ دهیاری مصوب و حدود ۱۹ هزار نفر جمعیت روستایی است.

به گفته وی ، پیش از این طرح تفکیک زباله از مبدا در ۲ روستای سالکده و دشمن کرده این منطقه به انجام رسیده و اثرات خوبی نیز به همراه داشته است.

بخشدار بخش  بندرکیاشهر ، با اشاره به وجود ۳۷ کیلومتر نوار ساحلی در این بخش افزود: این بخش دارای ۸ روستای ساحلی است ، ضمن آنکه ۵ روستای بخش بندرکیاشهر نیز در خصوص تولید و دفع زباله در شرایط بحرانی قرار گرفته اند.

رضوانی با اشاره به وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری در این منطقه چون سواحل دریایی و رودخانه ای ، تالاب ها ، مرداب های طبیعی ، پارک های جنگلی و ساحلی ، پارک ملی بوجاق اظهار داشت:  عدم توجه به بحران زباله می تواند صدمات جبران ناپذیری را به محیط زیست و مناطق طبیعی این منطقه وارد سازد.

بخشدار بخش  بندرکیاشهر با تاکید بر اینکه ساماندهی زباله ها با جدیت در روستاهای این منطقه دنبال می شود ،  گفت: از عموم مردم و به خصوص کلیه مسافران تقاضا می شود از رها سازی زباله ها در مناطق طبیعی ، گردشگری و تفریحی این بخش جدا خودداری کنند.

بخش بندرکیاشهر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه با حدود ۱۹ هزار نفر جمعیت در شرق استان گیلان واقع شده است.