به گزارش ایرنا، بعد از گذشت یک هفته بود که متولیان آموزش و پرورش برای جلوگیری از توقف ادامه تحصیل دانش آموزان شیوه مجازی را جایگزین و ادامه سال تحصیلی را از طریق فضای مجازی به این امید که چند ماه آینده با از بین رفتن کرونا دوباره آموزش ها حضوری شود، گذراندند.
اما با گذشت ماه ها نه تنها اوضاع کرونا بهبود نیافت، بلکه گونه های جدیدی از کرونا وارد کشور شد و با بحرانی شدن اوضاع و گذراندن پیک های مختلف دانش آموزان استان با وجود اینکه چند ماه ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را حضوری سپری کرده بودند، اما بازهم شیوه آموزش آنها بصورت مجازی تغییر یافت، شیوه ای که اگرچه کیفیت آموزش حضوری را نداشت و موجب افت تحصیلی برخی دانش آموزان شد ولی تنها راهکار آموزش دانش آموزان در شرایط بحران ناشی از کرونا بود.
آموزش مجازی اگرچه جایگزین مناسب و تنها گزینه برای ادامه آموزش دانش آموزان بود ولی با مشکلاتی نظیر دسترسی دانش آموزان به اینترنت و آسیب های مرتبط با آن، کم تحرکی و چاقی فرهنگیان و دانش آموزان، ضروری شدن مشارکت پدر و مادرها در آموزش دانش آموزان بویژه مقطع ابتدایی، عدم دسترسی دانش آموزان محروم به تبلت و گوشی های هوشمند و عدم پوشش اینترنت در مناطق دورافتاده مواجه بود.
با آغاز واکسیناسیون عمومی و تزریق واکسن به دانش آموزان بالای ۱۲ سال از ابتدای سال تحصیلی جدید زمینه آموزش حضوری در مدارس مناطق کم جمعیت فراهم بطوریکه از ابتدای مهرماه آموزش مدارس روستایی و عشایری به دلیل محدود بودن دانش آموزان حضوری شد.
با تزریق دز دوم واکسن به دانش آموزان گروه سنی بالای ۱۲ سال اطمینان متولیان آموزش و پرورش از حضوری شدن کلاس های درس افزایش و سرانجام اعلام کردند که مدارس مقاطع متوسطه دوم از نیمه آبان ماه کلاس های درس آنها حضوری خواهد شد.
حضور دانش آموزان در مدارس بعد از ماه ها هم فضای مدارس را عوض کرده و شور و شوق خاصی به آنها داده و هم از طرف دیگر موجب خوشحالی عمده دانش آموزان، مدارس و خانواده ها به دلیل رهایی از شیوه مجازی آموزش شده است.
علیرضا نظری یکی از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم است که از هفته گذشته آموزش حضوری مدرسه آنها آغاز و بابت بازگشایی مدارس بسیار خوشحال است.
وی می گوید: اگرچه بخاطر سلامتی در این مدت کلاس های درس مجازی و مجبور به کسب علم از این شیوه بودیم ولی در آموزش دروس تخصصی مثل ریاضی و فیزیک و شیمی شیوه مجازی به هیچوجه جوابگو نبود.
وی اظهار کرد: آموزش حضوری مدارس هم موجب شده یادگیری درس ها به علت ارتباط چهره به چهره و مستقیم معلم افزایش یافته و هم زمینه همفکری با همکلاسی ها نیز فراهم شده است.
طیبه رضایی دیگر دانش آموز مقطع متوسطه دوم ایلامی است که با ابراز رضایت از حضوری شدن کلاس های درس می گوید: بازگشایی مدارس نه تنها زمینه کیفی شدن آموزش های درسی را فراهم کرده بلکه موجب تقویت فعالیتهای گروهی و غیر درسی در مدارس می شود.
به گفته وی، در مدت مجازی بودن کلاس های درس برای درک و فهم بسیاری از دروس با مشکل مواجه بودیم که خوشبختانه با حضوری شدن کلاس ها هم فعالیت های درسی و هم غیر درسی را در کنار همکلاسی ها و معلم بخوبی انجام و ادامه می دهیم.
اما بازگشایی مدارس بر خلاف عقیده بسیاری از افراد که شیوه مجازی موجب رضایت بسیاری از فرهنگیان است، ولی عمده این افراد از حضوری شدن کلاس های درس ابراز رضایت دارند.
محمد احمدی یکی از فرهنگیان در این زمینه معتقد است: تدریس مجازی یکی از سخت ترین شیوه هاست ئکه هم معلم و هم دانش آموز را به علت عدم ارتباط نزدیک با مشکل مواجه می کند.
وی قطعی اینترنت، عدم دسترسی برخی دانش آموزان به وسایل آموزشی مجازی، برگزاری امتحان به شیوه مجازی، فشار زیاد به چشم معلم و دانش آموز به علت ارتباط زیاد با گوشی همراه و تبلت و رایانه را از معایب آموزش مجازی عنوان می کند.
وی معتقد است: با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک امید است این شیوه ای که توسط متولیان آموزش و پرورش اندیشیده شده ادامه یافته و تا پایان سال تحصیلی آموزشهای حضوری تداوم داشته باشند.
اما بازگشایی مدارس موجب خوشحالی بسیاری از اولیا دانش آموزان نیز شده است.
مریم غلامی یکی از این افراد است که به خبرنگار ایرنا می گوید: به دلیل اشتغال به کار در مدت استراحت در منزل باید بر تحصیل مجازی فرزندم نظارت داشتم.
وی نگرانی این شیوه را هم از نظر کیفیت تحصیلی و هم دسترسی فرزندش به اینترنت عنوان می کند و از حضوری شدن کلا سهای درس ابراز رضایت می کند.
آموزش مدارس متوسطه دوم زیر ۳۰۰ نفر ایلام حضوری است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش ایلام گفت: آموزش مدارس دوره متوسطه دوم زیر ۳۰۰ نفر دانش آموز مناطق شهری اعم از شاخه نظری و دروس عمومی در استان از ۱۵ آبان ماه بصورت حضوری آغاز شده است.
حشمت اله وردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغی از وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان کلاسهای درس پر جمعیت این مدارس به گروه بندی تقسیم خواهند شد.
وی با ذکر اینکه کلاسهای درس تا جمعیت ۱۵ نفر یک گروهه خواهند بود، افزود: کلاسهای درس با جمعیت بالای ۱۵ نفر نیز گروه بندی خواهند شد.
آموزش مدارس ابتدایی و متوسطه اول از اول آذرماه حضوری می شود
وی اظهار کرد: همچنین بر اساس این دستورالعمل اموزش مدارس ابتدایی و متوسطه دوره اول نیز در مناطق شهری با جمعیت زیر ۳۰۰ دانش آموز از اول اذرماه حضوری می شود.
وی با ذکر اینکه هنوز برای اموزش مدارس ابتدایی تصمیمگیری نشده اضافه کرد: آموزش دانش آموزان ابتدایی مدارس مناطق شهری نیز همچنان مجازی و در بستر شاد است.
به گفته اله وردی، همچنین نحوه فعالیت مدارس شبانه روزی مانند مدارس روستایی و عشایری بوده و تلاش می شود خوابگاه های این مدارس با حداقل ظرفیت و رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت داشته باشند.
وی بیان کرد: از ابتدای مهرماه دانش آموزان مدارس روستایی، عشایری و دروس مهارتی هنرستانهای فنی و کار و دانش حضوری بوده است.
تداوم آموزش های کانال شاد دانش آموزان
وی یادآور شد: آموزش در بستر شاد برای کلاسهای حضوری به عنوان مکمل درسی ادامه خواهد داشت و از این ظرفیت همچنان برای دانش آموزان استفاده خواهد شد.
اله وردی گفت: با توجه به اینکه عمده دانش آموزان واکسینه شده اند، اهتمام وزارت تغییر در الگوی فعالیت آموزش مجازی به سمت حضوری شدن است.
حداکثر زمان کلاس های درس ۴۵ دقیقه است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام مدت زمان کلاس های درس را تا سقف ۴۵ دقیقه اعلام کرد و افزود: دانش آموزان بر اساس جمعیت هر کلاس به گروه های مختلف تشکیل و بصورت گروه بندی در مدارس حضور خواهند یافت.
اله وردی با ذکر اینکه آموزش حضوری مدارس تابع رنگ بندی های کرونایی نیست، یادآور شد: با توجه به درصد بالای واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی، کلاس های مدارس در تمامی شهرها با هر رنگ بندی به صورت حضوری ارایه می شود.
وی با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون دانش آموزان این استان به ۷۶ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: آموزش در این مدارس همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ضد عفونی و ماسک زدن است.
۱۰۸ هزار دانش آموز ایلامی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.