تهران -ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از ابلاغ دستورالعمل های تحریر دفاتر دهیاری ها و شناسایی و پلاک کوبی اموال در دهیاری ها در راستای اجرای مواد ۵۰، ۵۱ و ۵۶ آیین نامه مالی دهیاری ها، مصوب سال ۱۳۸۲، خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ‌ مسعود نصرتی افزود: این دستورالعمل ها به منظور هماهنگی رویه ها و ارتقای پاسخگویی مالی دهیاری ها تهیه و ابلاغ شده است.

وی اعلام کرد: دستورالعمل های ابلاغی از ابتدای سال ۱۴۰۱ در تمامی دهیاری ها لازم الاجرا است.
 
وی با بیان اینکه تهیه دستورالعمل های ذکر شده در راستای اصلاح، به روزآوری نظام مالی دهیاری ها و اجرای کامل قوانین در دستور کار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست، تاکید کرد: اجرایی شدن دستورالعمل های ابلاغی توسط دهیاری ها و نظارت بر حسن انجام آنها توسط دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری ها الزامی است.
 
نصرتی گفت: در راستای اجرای آیین نامه مالی دهیاری ها به منظور هماهنگی رویه های حسابداری و ارتقای پاسخگویی مالی دهیاری ها، سایر دستورالعمل های مربوطه در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در دست تهیه و تدوین است و به زودی ابلاغ می شود.

به گزارش ایرنا، دنبال صدور مجوز فعالیت نهاد دهیاری با انتصاب دهیار، این نهاد توسط شورای اسلامی روستا به صورت قانونی آغاز به کار می‌کند و به جمعیت روستایی زیر پوشش، خدمات ارائه می‌دهد. در صورتی که روستایی واجد شرایط جمعیتی برای تاسیس مجوز دهیاری باشد، شورای اسلامی روستا باید به نمایندگی از اهالی روستا برای این امر اعلام آمادگی کند.  دهیاری‌ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امور آنها و تسهیل فرآیند انجام امور در سطح محلی دارند.

همچنین با اصلاح آیین نامه اجرایی شورا ها در سال ۱۳۹۸ هم دستورالعمل درجه بندی دهیاری ها بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا از درجه یک  تا شش برای اصلاح به استانداری‌ها ابلاغ شده است.

در حال حاضر بیش از۳۷ هزار و ۱۱۹ روستا در کشور دارای دهیاری هستند و روستاییان از خدمات ارائه شده توسط نهاد دهیاری ها بهره مند می شوندکه شامل ۹۵ درصد از روستاهای کشور می شود.