کاشان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان گفت: ۱۴ پروانه فعالیت از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای سازمان‌های مردم نهاد (سمن) در این شهرستان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، عباسعلی قپانی‌پور روز سه‌شنبه در حاشیه نشست شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد شهرستان کاشان با اشاره به تمدید پنج پروانه فعالیت برای سمن‌های کاشان نهاد طی هشت ماه گذشته، از برگزاری چهار نشست شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد با  ۱۳ مصوبه درباره وظیفه‌های این شورا خبر داد.

وی، سمن را پل ارتباطی بین دولت و مردم و بازوان دولت در خدمت‌رسانی مناسب به شهروندان دانست و اظهار داشت: تمامی تلاش فرمانداری کاشان در راستای حمایت از سمن‌ها و حضور پررنگ این تشکل ها در جامعه است.

به گفته وی، ماهیت سمن غیرسیاسی و در راستای رسیدگی و پیگیری برای برطرف کردن مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه است که نمونه بارز آن مشارکت در شرایط دشوار مبارزه با ویروس کرونا بود که تمامی گروه‌های مردمی به میدان آمدند.

رییس شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد کاشان گفت: کارشناسان فرمانداری نحوه فعالیت سمن‌ها را به طور دوره‌ای بررسی و ارزیابی می‌کنند که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۳ مورد بازدید مستقیم با هدف کمک به این تشکل‌ها انجام شده است.

وی درباره فعالیت تشکل‌های مردم نهاد در شهرستان کاشان گفت: ۱۳۷ سمن در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند که نماینده این تشکل‌ها در شورای توسعه و حمایت از تشکل‌های مردم نهاد شهرستان حضور دارد و دارای حق رای در تصمیم‌های این شوراست.

قپانی‌پور با بیان اینکه کاشان تنها شهرستان دارای مجمع هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد در استان اصفهان است، افزود: این مجمع شهریور ۱۳۹۷ با حضور اعضای اصلی سمن‌ها (مدیرعامل یا رییس هیات مدیره) با هدف ارتقای تعامل و همکاری بین تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد شهرستان در ارتباط با جامعه و دولت و ارایه خدمات به گروه‌‎های هدف تشکیل شد.

وی خاطر نشان کرد: کمک به ارتقای کیفی فعالیت‌های تشکل‌ها و ارزیابی اثربخشی و آسیب‌شناسی فعالیت آنها، ارایه راهکارهای مناسب، کمک به تامین منابع، حمایت مادی و معنوی، طراحی و پیاده‌سازی شاخص ها و استانداردهای تخصصی موضوعی، ایجاد بانک اطلاعات تشکل‌ها و همکاری همه جانبه با دبیرخانه و هیات نظارت سازمان‌های مردم نهاد شهرستان از دیگر هدف‌های مجمع هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد در کاشان است.

به گفته وی، مجمع هم‌اندیشی سازمان‌های مردم نهاد در کاشان هدف‌هایی از جمله تشکیل مجمع برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش و سمینارهای مرتبط و ارایه مشاوره و راهنمایی به متقاضیان تاسیس و ثبت تغییرات، کمک برای حل و فصل اختلافات و داوری تشکل‌ها نیز دنبال می‌کند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.