بجنورد - ایرنا- همزمان با بیست و یکمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران و ششمین جشنواره صنعت چاپ و صنایع وابسته خراسان شمالی ۲۵ نفر از پیشکسوتان، فعالان، کارآفرینان، کارشناسان و کارگران برتر حوزه صنعت چاپ استان تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی  عصر روز سه شنبه در آیین برگزاری ششمین جشنواره صنعت چاپ و صنایع وابسته استان اظهار داشت: به طور قطع نبض فرهنگ هر کشوری در چاپ و نشر آن می تپد و افرادی که در این عرصه فعالیت می کنند، نقش بسیار مهمی در گسترش علم و دانش و آگاهی داشته و دارند.

حسین فرخنده افزود:  صنعت چاپ از ابتدا با مقوله کتاب شکل گرفته است، اما در دوره کنونی  فضای مجازی این موضوع را تحت الشعاع قرار داده و بیشتر نگاه ها را به سمت فضای مجازی کشانده و سبب شده است تا صنعت چاپ در حوزه فرهنگ کاهش یابد.
وی  همچنین تسهیلات کم بهره را نیاز فوری چاپخانه های استان دانست  و گفت: در این راستا جلساتی با متولیان امر داشتیم و تصمیاتی اتخاذ شده است اما به طور قطع پیگیری ها تداوم خواهد یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از این که توجه به صنعت چاپ ثمرات بسیاری را برای اقتصاد استان به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: صنعت چاپ نقش پیشران در دیگر صنایع دارد و اگر می خواهیم تولیدات ما در سطح ملی و بین المللی به  خوبی شناخته شوند باید به این صنعت توجه ویژه ای داشته باشیم.
فرخنده  فعالیت ۶۱ واحد چاپ در استان را ظرفیت بسیاری خوبی برای تحقق این امر دانست و گفت:  به روز رسانی دانش و آگاهی فعالان این عرصه بسیار مهم است و بازدید از نمایشگاه های ملی و دوره های آموزشی نقش کمک کننده در به روزرسانی نگاه فعالان این حوز  خواهد داشت.
رییس انجمن صنعت چاپ استان نیز در این آیین اظهار داشت: هر چند صنعت چاپ در  اقتصاد کشور بسیار اثرگذار است اما این حوزه شرایط خوبی را ندارد و تحریم ها در کنار کرونا هم این صنعت را تحت الشعاع قرار داده است.
حیدرقلی ابراهیمی افزود: تعطیلی چاپخانه ها، نبود تسهیلات کم بهره و تعدیل نیرو از جمله مشکلات فعالان این حوزه است.