شیراز- ایرنا- جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا، با اشاره به روند ثابت و تا حدودی نزولی شیوع کرونا در این استان گفت: قطعا این روند در صورت همکاری بیشتر شهروندان و رعایت دقیق‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی ادامه خواهد داشت.

عبدالرضا قاسم‌پور، چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، با اشاره به در دست اجرا بودن طرح مدیریت هوشمند کرونا در این استان افزود: هم‌اینک تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان یک هزار و ۴۲۰ نفر است و این درحالی است که ۲ ماه قبل این تعداد بیش از پنج هزار نفر بود.
وی ادامه داد: بستری جدید روزانه دائم هم در حالی که در مقطعی به حدود ۵۰۰ نفر هم می‌رسید امروز به ۱۶۰ نفر رسیده است.
او  اظهار داشت: آمار درصد مثبت شدن تست‎ ها هم به ۳۰ درصد و میزان بهبودی نیز به ۹۷ درصد رسیده است.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا افزود: از مجموع ۳۶ شهرستان استان چهار شهرستان استهبان، جهرم، سرچهان و ممسنی در وضعیت قرمز، هشت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
قاسم‌پور گفت: فارس استانی بود که از حدود یک ماه قبل مقدمات کار در زمینه اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا را آغاز کرد که با شروع این طرح در بخش‌های اداری، صنفی، حمل و نقل و سفرها همانند گذشته تعطیلی نداریم.
وی ادامه داد: انجام سفر و ارائه خدماتی همچون تمدید و صدور مجوزها منوط به تزریق واکسن شده و مراجعان موظفند برای دریافت خدمات، کارت واکسیناسیون ارائه کنند.
قاسم پور گفت: بر اساس طرح مذکور که برای بخش‌های مختلف وظایفی مشخص شده که در حوزه اداری، واحدهای حراست، اداری و مالی و انتظامات موظفند وضعیت سلامت کارکنان خود به شکل برخط در سامانه کنترل کنند.
وی بیان کرد: کارکنانی که واکسن نزده‌اند تا زمانی که واکسیناسون ۲ دز جمعیت کل کشور به ۸۰ درصد نرسیده باید هر ۱۵ روز یکبار آزمایش پی سی آر انجام دهند و در صورت خودداری از تزریق واکسن و عدم انجام و ارائه تست کرونا، در مرحله اول غیبت، در مرحله دوم کسر حقوق و در مرحله سوم به هیات‌های تخلفات اداری برای اعمال قانون معرفی خواهند شد.
معاون استاندار فارس افزود: در حوزه واحدهای صنفی و خدماتی مانند تالارها، رستوران‌ها، بانک‌ها، سالن‌های ورزشی، استخرها، پاساژها، دفاتر پیشخوان دولت، مالکان و فعالان این واحدها باید حتما ۲ دُز واکسن خود را تزریق کرده باشند و پی آر کد خود را را در معرض دید مراجعان قرار دهند.
قاسم‌پور گفت: چنانچه واحدهای صنفی به این موارد توجه نکنند در مرحله اول اخطار کتبی پلمب و درج در سامانه، در مرحله دوم مسدود شدن دستگاه کارت خوان بانکی و در مرحله سوم پلمب واحد به مدت ۳۰ روز و معرفی به مراجع قضایی اعمال خواهد شد.
او ادامه داد: در بحث فعالیت‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی نیز تمام دانشجویان، استادان، طلاب و دانش‌آموزان باید واکسن خود را تزریق کرده باشند و در صورت عدم تزریق واکسن در مرحله اول برای آنها غیبت لحاظ خواهد شد، در مرحله دوم کسر حقوق و در مرحله سوم نیز معرفی به هیات تخلفات را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: در حوزه حمل و نقل و تردد خودروهای شخصی نیز بر اساس طرح مدیریت هوشمند کسانی که واکسن زده‌اند می‌توانند تردد و سفر کنند و کسانی که واکسن نزده باشند اجازه انجام سفر نخواهند داشت.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت کرونا ادامه داد: همچنین در طرح جدید، ظرفیت پذیرش مسافر هواپیماها ۱۰۰ درصد و در قطار و اتوبوس ۸۰ درصد می‌شود.
قاسم‌پور گفت: فعالیت تاکسی‌های درون شهری نیز مشروط به ثبت اطلاعات در سامانه سپند، تزریق واکسن و اینکه در دوران قرنطینه و درمان نباشند و پی آر کد خود را در وسیله نقلیه در معرض دید مسافران قرار دهند.