مشهد-ایرنا- معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: کرونا موجب نزدیک شدن خانواده به‌ نظام تعلیم‌ و تربیت شد و هماهنگی بیشتر ۲ نهاد خانواده و تعلیم و تربیت موجب تحول، پویایی و توسعه جامعه خواهد شد.

سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست پارلمان مشورتی اولیا و مربیان و آیین تجلیل از انجمن های برتر مدارس استثنایی استان خراسان رضوی در سالن کارگران مشهد افزود:در اسناد بالادستی به‌ویژه در سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه ارزش‌ها، اهداف کلان، راهبردهای کلان و راهکارهای سند تحول بنیادین بر نقش انکارناپذیر خانواده‌ها در جامعه به‌ویژه نظام تعلیم‌ و تربیت تاکید شده است.

وی ادامه داد:خانواده جزء ذاتی جدایی‌ناپذیر از جریان آموزش‌ و پرورش است و  خانواده و تعلیم و تربیت ۲ نهاد اصلی اثرگذار بر جامعه هستند و هماهنگی بیشتر این ۲ نهاد با یکدیگر موجب تحول، پویایی و توسعه جامعه خواهد شد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: با نگاه تاثیر مستقیم خانواده‌ها بر تعلیم‌ و تربیت فرزندان و مشارکت خانواده‌ها در امر تعلیم‌ و تربیت بسته تحولی خدمات آموزش پرورش، تربیت بدنی  و توان‌بخشی خانواده محور با ۶ برنامه و ۱۱ فعالیت در آموزش‌ و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.

حسینی افزود: علاوه بر این، بسته تحولی "غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری" نیز در سال جاری در آموزش‌ و پرورش استثنایی به اجرا در آمده است.

وی در تشریح بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" گفت: ضرورت جلب مشارکت خانواده‌ها، شهروندان و جوامع محلی از طریق ارتقای دانش و مهارت آنان از جمله اهداف این بسته تحولی است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده خانواده در تربیت فرزندان، لزوم آموزش و جلب مشارکت والدین در مسائل آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی فرزندان، توانمندسازی اولیا و حمایت از کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و اجرای راهکار ۸-۸ سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش مبنی بر مشارکت فعال تمامی عوامل سهیم و مؤثر در نیازهای فوری و عمومی جامعه از جمله ضرورت‌های تدوین بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" است.

حسینی افزود: برنامه اول این بسته تحولی ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع‌رسانی تخصصی به خانواده در بستر فناوری اطلاعات است که برای این برنامه ۲ فعالیت تولید، بارگذاری و کیفیت‌بخشی بیش از سه هزار محتوای مشاوره و مددکاری در شبکه شاد و طراحی ساختار و راه‌اندازی سامانه شبکه تلفنی مشاوره اضطراری از طریق سامانه ندای همراه، ۶۰ مشاوره ملی،۶۰ مرکز مشاوره و ۸۰۰ مرکز اختلال یادگیری پیش‌بینی‌ شده است. 

وی اضافه کرد: توسعه و ارتقای کیفیت خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده برنامه دوم بسته تحولی خانواده محور است که توسعه و ارتقا کیفی و کمی خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده به همراه ایجاد ۱۰ مرکز مشاوره جدید و ۲۲ مرکز جامع و توسعه و گسترش آموزش‌های تخصصی خانواده محور از طریق ایجاد هفت پایگاه تخصصی آموزش خانواده را پیش بینی کرده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور توانمندسازی مدیران و معلمان در شناسایی ظرفیت‌های تربیتی با مشارکت خانواده را سومین برنامه این بسته تحولی دانست و گفت: برای این برنامه ۲ فعالیت بازبینی، اصلاح و ارتقای برنامه آموزش خانواده کودکان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی فرزندپروری برای مشاوران سراسر کشور تعریف شده است.

حسینی مشارکت والدین در طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و توان‌بخشی را چهارمین برنامه بسته تحولی خانواده محور دانست و افزود:بهره‌مندی از تخصص ۱۰ درصد اولیا در همیاری با مدارس تحت عنوان مدرسه یاری، بهره‌مندی از تخصص  ۵۰ درصد اولیا در تدریس با عنوان اولیای همیار معلم و بهره‌مندی از تخصص اولیا در سطح کلان در قالب پارلمان مشورتی اولیا سه فعالیت این برنامه است.

وی ادامه داد: برنامه پنجم این بسته تحولی  ارائه خدمات محله محور از طریق خانواده و محله است که فعالیت مددکاری اجتماعی محله محور برای آن تعریف شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور  ششمین برنامه این بسته تحولی را  ظرفیت سازی در مدارس برای اجرای برنامه‌های ورزش با خانواده و برنامه‌های ورزشی دانست و گفت: برای این برنامه اجرای جشنواره نشاط با رویکرد یک روز بازی در کنار خانواده برای بیش از ۱۰ هزار دانش آموز پیش بینی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان این که مدیریت مشارکتی یکی از سبک های نوین مدیریتی است که در آن از تجارب، اندیشه و خرد جمعی استفاده می شود گفت: آموزش و پرورش نیز با سهیم کردن دانش آموزان، معلمان و خانواده ها در تصمیم گیری ها در این مسیر گام برداشته است.

قاسمعلی خدابنده افزود: استفاده از رویکرد مدیریت مشارکتی در آموزش و پرورش استثنایی با توجه به خانواده محور بودن فرآیند آموزش ضرورت بیشتری دارد و میزهای گفت و گوی اولیا در تعدادی از مدارس به منظور طرح مسایل و مشکلات و اتخاذ راهکارهای اجرایی مناسب راه اندازی شده است.

هم اکنون خراسان رضوی دارای بیش از ۱۷ هزار دانش آموز استثنایی است که در مدارس ویژه و یا به صورت تلفیقی مشغول تحصیل هستند.