به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، ابراهیم خدایی روز چهارشنبه در همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش ها و راهکار با تاکید بر کنکور سراسری» که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: آنچه که ایران را در نظام سنجش از سایر کشورها متفاوت کرده این است که مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع سنجش و پذیرش و آزمونهای ورودی میپردازد.
وی یادآور شد:در سیستم سنجش و پذیرش ایران همه میخواهند ادامه تحصیل بدهند که البته در دنیا اینگونه نیست. کنکور و آزمونهای ورودی علت نیستند، معلول هستند. در برخی سیاست گذاریها مشکلاتی پیش آمده که تازه نقاط ضعف و مشکلات آن را در کنکور میبینیم.
رییس سازمان سنجش آموزش ادامه داد: البته سازمانهای آزمون ساز حرفهای متعددی در برخی کشورها وجود دارد اما سیستم پذیرش آنها مانند ایران نیست از این رو این مساله این کشور را از دیگران متمایز میکند.
خدایی خاطرنشان کرد: مخاطبان آزمون ها در کشور به لحاظ گستردگی زیاد است، در نتیجه این مساله افرادی که در حوزههای سیاسی و اجتماعی هستند را تحریک میکند. طبیعتا نگاه سیاسی و اجتماعی نظام سنجش و پذیرش را نیز متاثر میکند.
وی گفت: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که سیستم سنجش و پذیرش، استخدام را هم انجام دهند، به عنوان نمونه دانشگاه تربیت معلم، در ایران سیستم آموزش و سیاست گذاریها خیلی متمرکز نیست و جزیرههای متعددی در حوزه آموزش داریم. در این سیستم دانشگاههای متفاوت فعال هستند که هر کدام سیاستهای خاص خودشان را دارند.
رییس سازمان سنجش درمورد برگزاری همایش سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی؛ مبانی، چالشها و راهکارها تصریح کرد: در این همایش تلاش داریم موضوعی که چالش امروز کشور است را بیان کنیم تا با نظر و نقش علما و دانشمندان آن را مرتفع کنیم. مبانی، چالشها و راهکارها محور اصلی این همایش است تا در وضعیت نظام سنجش و پذیرش دانشجو یک تحول ایجاد کنیم.
خدایی با بیان اینکه هدف اصلی این همایش این است که دانش و تجربه کسب کنیم تا بتوانیم راهبردهای سیاستی برای پذیرش دانشجو را بیابیم، اظهار داشت: ما باید در نهایت محورهای علمی را به سازمانها و دستگاههای مربوطه ارایه دهیم و بنابراین نگاه نقادانه جدی در این همایش خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، همایش ملی «سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش ها و راهکار با تاکید بر کنکور سراسری» امروز با پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آغاز به کار کرد.
این همایش روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان به همت سازمان سنجش آموزش کشور و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و با همکاری وزارت علوم، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می شود.
بررسی و شناخت ابعاد و چالش های نظام ورود به دانشگاه در ایران با هدف اصلاح و بهبود، بهره گیری از ظرفیت دانشگاه ها برای شناخت و باز اندیشی در نظام ورود به دانشگاه، بهره گیری از ظرفیت آموزش و پرورش برای شناخت و بازاندیشی در نظام ورود به دانشگاه، هم افزایی دستگاه های مرتبط و مراجع سیاست گذاری در جهت بهبود نظام سنجش و پذیرش دانشگاه و بهره گیری از دانش و تجربیات بین المللی در زمینه نظام سنجش و پذیرش دانشگاه از اهداف برگزاری این همایش ۲ روزه است.
آخرین دستاوردهای علم اندازه گیری و سنجش در ورود به نظام آموزش عالی، بررسی جایگاه سوابق تحصیلی در نظام ورود به آموزش عالی ، چگونگی تلفیق دادهها برای قضاوت و تصمیمگیری درباره داوطلبان ورود به نظام آموزش عالی، کاربرد دادههای انبوه وعلم دادهها در سنجش ورود به نظام آموزش عالی محور آزمون سازی: تهیه آزمونها ، استاندارد سازی فرایند برگزاری آزمون قبل اجرا، حین اجرا، و بعد اجرا از جمله محورهای این همایش است.
اقتصاد آزمونهای ورود به دانشگاه و نقش موسسات خصوصی محور رابطه آموزش قبل از دانشگاه با فرایند ورود به نظام آموزش عالی، تاثیر کیفیت آموزش همگانی بر کیفیت نظام آموزش عالی، تاثیر نظام ورود به آموزش عالی و ضرورت پرورش نیروی انسانی متخصص و آزموده ، چگونگی فراهم آوردن امکانات نظام آموزش عالی برای همه محور اندیشهها و رویکردهای جایگزین آزمون ورود به نظام آموزش عالی ، بررسی تجربههای جهانی در رویکردهای جایگزین، بررسی ۶ دهه تجربه ملی در تدوین و اجرای آزمونهای ورودی نظام آموزش عالی ، پذیرش داوطلبان ورود به نظام آموزش عالی بدون آزمون ورودی : چالشها و چشم اندازها از دیگر محورهای همایش ملی سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش ها و راهکار با تاکید بر کنکور سراسری است.