تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «اتاق سفید» این نمایش را نگاهی فانتزی به ایستگاه آخر زندگی کودکان سرطانی دانست و گفت: تلاش‌مان این بود در روند تولید و تجربه همزیستی هنری را به مخاطب ارائه دهیم و اگر به این پیام اعتقاد نداشتیم ممکن بود در مسیر تولید این نمایش تسلیم شرایط سخت و پیچیده کرونا شویم.

مهسا جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره ایده اولیه شکل‌گیری نمایش اتاق سفید که این روزها به کارگردانی مشترک وی و مسعود هاشمی‌نژاد در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان به  صحنه می‌رود گفت: تجربه یک همزیستی هنری (شبیه به همان کارگاه معروف استانیسلاوسکی و و اختانگوف) مدت‌ها جزو دغدغه‌های اصلی گروه نمایش هفت بود. اما این امکان همراه با بازیگران حرفه‌ای و قدیمی تئاتر وجود نداشت که مثلا زمانی حدود دو سال خودشان را در اختیار یک گروه تئاتر قرار دهند.

وی افزود: بنابراین تصمیم گرفتیم با انتخاب یک گروه بازیگر نوجوان و کمتر شناخته ‌شده، امکانی فراهم شود تا در کنار آموزش بتوانیم در بازآفرینی این تجربه اصیل که یک نوع زیست - آموزش هنری نیز محسوب می‌شود، نمایشی را به روی صحنه ببریم.

جعفری ادامه داد: بعد از انتخاب تیم بازیگران برای این نمایش تجربی، مرحله بعد گزینش و نگارش نمایشنامه بود که به شکل اختصاصی برای این گروه و بر اساس همان تجربه نخستین به عنوان ایده شکل‌گیری این اثر نمایشی نوشته شد.

بنا به اقتضای داستان ملزم بودیم از بازیگران نوجوان در این اثر بهره ببریم. اما این نمایش صرفا مختص گروه سنی کودک و نوجوان نیست و اتفاقا مسائلی که در این نمایش تببین و تفسیر می‌شود جزو مسائل مهم فلسفی به شمار می‌آید.

نگاه فانتزی ما به سرطان تلطیف تلخی‌های این بیماری‌ است

جعفری با اشاره به انتخاب نام این اثر گفت: اتاق سفید محلی که نمایش در آن اتفاق می‌افتد، اتاقی تقریبا شبیه به یک بیمارستان است. این اثر درباره ایستگاه آخر زندگی کودکان سرطانی است اما رویکرد ما در روایت و اجرا اصلا به سمت ملودرام پیش نرفته و در حقیقت سعی  کرده‌ایم رویکردی فانتزی به این داستان داشته باشیم.

سرطان به خودی خود یک مسئله دردناک است، چه برسد که یک نوجوان درگیر آن شود. به همین دلیل سعی کردیم با رویکردی فانتزی و ساختن لحظات شیرین بیشتر تماشاگر را به تفکر وادار کنیم تا اینکه صرفا احساساتش بر انگیخته شود.

جعفری اظهار کرد: در این داستان خیلی با «هم‌پا» مواجه نمی‌شویم اما در دیالوگ‌ها خیلی‌ به آن‌ها ارجاع داده می‌شود. عملکرد هم‌پاها در زندگی بیماران مبتلا به سرطان بسیار مهم است و ما نیز سعی کردیم در لایه‌ای از داستان و در دیالوگ‌ها به اهمیت رفتار آن‌ها اشاره کنیم.

اگر به پیام نمایش اعتقاد نداشتیم ممکن بود تسلیم کرونا شویم

کارگردان نمایش اتاق سفید درباره شیوه تمرین و زمانی که تولید این اثر نمایشی به خود اختصاص داد گفت: این کار نیمه دوم سال ۱۳۹۸ شروع شد، اما کرونا با وقفه‌ای که در برنامه‌های فرهنگی ایجاد کرد، باعث  شد که مدت تمرین ما نیز طولانی شود و هزینه بیشتری نیز به گروه تحمیل شد.

اگر به پیام این نمایش اعتقاد نداشتیم ممکن بود در این مسیر بارها تمرینات کار را تعطیل کنیم اما در نهایت با هر مشقتی که بود توانستیم کار را برای اجرا آماده کنیم. ما در اتاق سفید تلاش کردیم که رویکرد جدیدی نسبت به مفاهیمی همچون عشق و مرگ داشته باشیم، مفاهیمی که برای افرادی با این شرایط خاص ممکن است متفاوت با آن چیزی باشد که در زندگی روزمره با آن مواجهیم.

جعفری گفت: یکی از ویژگی‌های اجرا در سالن استاد انتظامی این است که مخاطب به صحنه نزدیک‌تر است، در نتیجه می‌توان فضایی گرم همراه با مخاطب را تجربه کرد، البته محدودیت‌هایی در خصوص صحنه و لباس و نور وجود داشت که این امر به دست طراحان چیره دست مرتفع شد.

هستی اقدامی، سبحان ترونده، محمد حضرتی، زهراحیدری، کوروش دهیار، عسل رحیمی، امیر ‌رمضانی، عرفان علی لیواری، صاحبه معصومی و امیررضا نمازی بازیگران نمایش اتاق سفید هستند.

نمایش اتاق سفید تا ۴ آذر هر شب از ساعت ۱۸ به مدت ۶۰ دقیقه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌رود.