حمید ملانوری روز پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: سهم دستگاهها برای کمک به آموزش و پرورش باید تعریف و اجرا شود تا کاری در اواسط سال به دلیل اعتبار روی زمین نماند زیرا طرحهای آموزشی هزینهبر و جاری است.
وی با بیان اینکه هیچ کسی نباید خود را از موضوع آموزش و پرورش جدا بداند گفت: تعامل و همافزایی همه دستگاهها و نهادها در حوزه آموزش و پرورش مورد تاکید است زیرا تنها موضوعی که پیوستگی و همبستگی با آحاد جامعه دارد، عرصه فرهنگ و تعلیم و تربیت است.
استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: باید گفتمانی شکل بگیرد که همه خود را نسبت به آموزش و پرورش مسوول بدانند و مسایل اجتماعی و فرهنگی باید همیشه و به لحظه مورد توجه همه اقشار جامعه باشد.
وی افزود: با توجه به دوری دانشآموزان از محیط مدرسه در پی شیوع کرونا و بازگشایی تدریجی مدارس مهمترین مساله در حال حاضر مداخله فرهنگی در حوزه آسیبهای اجتماعی مربوط به دانشآموزان است.
ملانوری با تاکید بر اینکه آموزش حضوری باید پیوست فرهنگی داشته باشد گفت: گزارشها حاکی است در دوران کرونا آسیبهای اجتماعی مربوط به جامعه دانشآموزی تشدید شده و اثرات کرونا بر حوزه مسایل و آسیبها بسیار جدی است.
وی ادامه داد: در ستاد استانی مدیریت کرونا ۵۱ آسیب شناسایی و اعلام شده که اگر به آن توجه نشود پاشنه آشیل مدیریت اجرایی خواهد بود بنابراین باید در حوزه این آسیبها از همین الان ورود کنیم تا با مشکلات کمتری مواجه باشیم.
استاندار خراسان جنوبی گفت: ورود دانشآموزان به مدرسه باید با پیوست آموزشی فرهنگی در حوزه آسیبهای اجتماعی باشد بهویژه دانش آموزانی که قبل از این هیچ ارتباطی با حوزه آسیبهای اجتماعی و فضای مجازی نداشتند.
وی افزود: اگر بخواهیم مثل قبل آموزش را ادامه دهیم حتما توفیقی نخواهیم داشت لذا معلمان و مربیان باید آمادگی داشته باشند که با پیوست فرهنگی وارد کلاس شوند.
ملانوری گفت: معلمان باید بدانند دانشآموزی که اکنون با او سر و کار دارند، دانشآموز ۲ سال قبل نیست و این آسیبها به نوعی همه خانوادهها را درگیر کرده و بر رفتار و روان کودکان و نوجوانان تاثیر گذاشته است.
وی اظهار داشت: اگر حوزه دانشآموزی و دانشجویی را در زمینه آسیبهای اجتماعی مدیریت کنیم مابقی جامعه مدیریت میشود زیرا طیف فعال جامعه هستند ولی متاسفانه نوعی انفعال در این قشر رخ داده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع کرونا عدهای از آموزش فاصله گرفتند اما هیچ فردی نباید از آموزش محروم بماند و بسیاری از کسانی که آموزش برایشان محقق نشده دارای ضریب هوشی بالایی هستند.
وی تصریح کرد: وظیفه ماست که همه بازماندگان از تحصیل را شناسایی و جذب کرده و شرایط ادامه تحصیل را برای آنان فراهم کنیم.
طرحهای خوداتکایی در مدارس شبانهروزی، اجرای طرح آبا و تامین کتابخانههای کلاسی مناطق عشایری از مهمترین دستورالعملهای این شورا بود که در ارتباط با طرحهای خوداتکایی مقرر شد جلسهای برای تعیین تکلیف و همراه شدن ادارات کل آموزش فنی و حرفهای و جهاد کشاورزی برگزار شود.
درخصوص طرح آبا یا آشتی با آموزش نیز مقرر شد برخی زیرساختهای مورد نیاز نظیر تلویزیون و تبلت از طریق استانداری، شهرداری و شوراهای شهر و روستا با ترغیب خیرین تامین شود.
همچنین برای تامین کتابخانههای کلاسی مناطق عشایری و روستاها مقرر شد دهیاریهای ۱۹۵ منطقه روستایی که برای تجهیز کتابخانه مطرح هستند هر کدام تا ۵۰۰ هزار تومان برای تجهیز کتابخانههای کلاسی مدارس پرداخت کنند و معاونت عمرانی استانداری در این زمینه پیگیریهای لازم را انجام دهد.