بیرجند - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی، طرح‌های خوداتکایی با ایجاد ظرفیت‌های برون سازمانی در مدارس شبانه‌روزی استان اجرا می‌شود.

محمدعلی واقعی روز پنجشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: مهارت‌آموزی به‌ویژه آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی و ایجاد ظرفیت‌های برون سازمانی طرح‌های خوداتکایی نیاز ضروری دانش‌آموزان به‌ویژه در جوامع محلی است.

وی تقویت فرهنگ کار و تلاش، تعاون و مسئولیت‌پذیری، آشنایی و آموزش دانش‌آموزان در زمینه مشاغل مورد علاقه آنان، غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و ایجاد زمینه برای خوداشتغالی دانش آموختگان مدارس شبانه‌روزی را از جمله اهداف طرح مهارت‌آموزی در این مدارس ذکر کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: دانش‌آموزان متوسطه اول و دوره دوم متوسطه نظری دبیرستان‌های شبانه‌روزی عادی و نمونه دولتی از گروه‌های هدف این طرح هستند و پیش‌بینی می‌شود ۹ هزار و ۱۴۳ دانش‌آموز دختر و پسر دبیرستان‌های شبانه‌روزی متوسطه اول و دوم استان زیر پوشش طرح خوداتکایی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: محتوای طرح خوداتکایی در چهار خوشه خدمات، صنعت، فرهنگ و هنر و کشاورزی با توجه به شرایط و ویژگی‌های اقلیمی، جغرافیایی، فرهنگی و علایق اجرایی خواهد شد.

واقعی گفت: اجرای طرح مهارت‌آموزی در ۷۱ دبیرستان شبانه‌روزی استان و پوشش ۹۰ درصدی دبیرستان‌های شبانه‌روزی دوره اول و ۵۰ درصدی دبیرستان‌های شبانه‌روزی دوره دوم متوسطه نظری نیازمند ۷۱۰ میلیون تومان اعتبار است.

وی به اجرای طرح آشتی با آموزش (آبا) در خراسان جنوبی هم اشاره کرد و افزود: آموزش از راه دور ظرفیتی برای تحقق عدالت آموزشی و بازگشت بازماندگان از تحصیل به چرخه آموزش است.

دبیر شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۴۶ دانش‌آموز دختر و پسر متوسطه اول و دوم در چهار شهرستان بشرویه، سرایان، طبس و فردوس جذب طرح آبا شده و مشغول تحصیل هستند که نسبت به سال گذشته ۵۸ نفر بیشتر شده است.

وی گفت: سال تحصیلی گذشته ۸۸ متقاضی از خدمات کلاس‌های اقماری طرح آبا بهره‌مند شدند و امسال پیش‌بینی می‌شود با توجه به شرایط موجود این تعداد افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

واقعی تامین اعتبار حقوق مشاوران، فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز طرح، مشارکت سمن‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی و تجهیز کلاس‌های اقماری را از مهمترین نیازمندی‌ها در این طرح عنوان کرد.

وی همچنین اجرای "طرح امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات سایبری" توسط شرکت‌های دارای مجوز از مرکز افتا را در مدارس ضروری دانست و افزود: برای اجرای این طرح در مدارس اعتباری بیش از ۲۴۰ میلیون تومان نیاز است که با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تامین و هزینه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در ادامه تخصیص بخشی از اعتبارات فرهنگی دهیاری‌ها به تجهیز کتابخانه‌های آموزشگاهی و کلاسی را از مهمترین نیازمندی‌ها در مناطق روستایی با توجه به اهمیت فرهنگ کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: امیدواریم با تحقق این امر بتوانیم در گسترش این فرهنگ غنی تلاش کنیم.

شهردار بیرجند هم در این نشست گفت: با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ۲ کتابخانه بزرگ استاد سعیدی و کاظمیه بیرجند توسط شهرداری بازسازی و تجهیز شد.

مهدی بهترین افزود: با توجه به اهمیت این موضوع در بدو مسئولیت دستور پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از محل عوارض شهرداری ابلاغ شد.

وی گفت: برای انتشار کتاب گویش بیرجندی نیز توسط شهرداری مبالغی پرداخت شد و درخصوص آموزش وپرورش همین رویه را دنبال می‌کنیم و از محل پنج درصد عوارض کمک خوبی را به آموزش و ‌پرورش خواهیم کرد.

شهردار بیرجند اظهار داشت: اگر به تعالی کشور فکر کنیم راهی جز تقویت آموزش و پرورش نیست زیرا دانش‌آموزان امروز مدیران آینده کشور خواهند بود.

طرح‌های خوداتکایی در مدارس شبانه‌روزی، اجرای طرح آبا و تامین کتابخانه‌های کلاسی مناطق عشایری از مهمترین دستورالعمل‌های این شورا بود که در ارتباط با طرح‌های خوداتکایی مقرر شد جلسه‌ای برای تعیین تکلیف و همراه شدن ادارات کل آموزش فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی برگزار شود.

درخصوص طرح آبا یا آشتی با آموزش نیز مقرر شد برخی زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر تلویزیون و تبلت از طریق استانداری، شهرداری و شوراهای شهر و روستا با ترغیب خیرین تامین شود.

همچنین برای تامین کتابخانه‌های کلاسی مناطق عشایری و روستاها مقرر شد دهیاری‌های ۱۹۵ منطقه روستایی که برای تجهیز کتابخانه مطرح هستند هر کدام تا ۵۰۰ هزار تومان برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس پرداخت کنند و معاونت عمرانی استانداری در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهد.