تهران- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را از جنس و رنگ معلمان توصیف کرد وگفت: نوری فردی از درون آموزش و پرورش و با سوابق ممتد و طولانی در سمت‌های مختلف استانی، وزارتی و کشوری است و همین موضوع امیدواری برای رای‌آوری او را افزایش می‌دهد.

حجت‌الاسلام اکبر احمدپور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره یوسف نوری گزینه معرفی شده رییس‌جمهوری برای سمت وزارت آموزش و پرورش، گفت: او در آموزش‌ و پرورش از معلمی تا ریاست مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش مسئولیت‌های مختلفی داشته‌ است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم، نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را از جنس و رنگ معلمان توصیف کرد و افزود: تاکنون نمایندگان به دو گزینه پیشنهادی قبلی ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند آنها از بیرون آموزش و پرورش هستند و شناخت و اطلاعات دقیقی از بدنه این وزارتخانه ندارند.

نوری سوابق ممتد و طولانی در آموزش و پرورش دارد

احمدپور عنوان کرد: نوری فردی از درون آموزش و پرورش و با سوابق ممتد و طولانی در سمت‌های مختلف استانی، وزارتی و کشوری است. همین موضوع امیدواری برای رای‌آوری او را افزایش می‌دهد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار (استان خراسان رضوی) در مجلس یازدهم، درباره ویژگی‌های گزینه پیشهادی از نگاه رییس‌جمهوری، گفت‌: براساس آنچه که رییس‌جمهوری قبلاً در مجلس و در معرفی برخی از وزیران و دو وزیر معرفی‌ شده قبلی مطرح کرده‌ است، گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش باید از وزارتخانه شناخت داشته باشد و معلمان و دانش‌آموزان را بشناسند و از محتوای درسی آموزش‌ و پرورش مطلع باشد.

وی ادامه داد: از سخنان سید ابراهیم رییسی در گذشته اینطور به نظر می‌رسد که وزیر آموزش و پرورش مطلوب او باید به تغییر و دگرگونی در بدنه آموزش و ‌پرورش معتقد باشد تا بتواند تحولی در آموزش‌ و پرورش به وجود آورد که این وزارتخانه از وضعیت و شرایط فعلی تغییر کند.  نوری هم براساس نظر رییس‌جمهوری همین خصوصیات را دارد و افزون بر این نکات، از بدنه آموزش و پرورش است.

احمدپور درباره چالش‌های پیش روی آموزش ‌و پرورش، گفت: موانع زیادی پیش روی این وزارتخانه است از جمله بحث رتبه‌بندی معلمان که موضوعی مهم و تقریبا بحث روز در آموزش ‌و پرورش است. لایحه‌ رتبه‌بندی معلمان سال‌هاست معطل ‌مانده است. قرار بود این لایحه در دولت و مجلس مطرح شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده و امیدواریم هرچه زودتر عملیاتی و اجرایی شود.

این نماینده مجلس یازدهم، بحث سند تحول در آموزش و پرورش را چالش دیگر این وزارتخانه توصیف کرد و افزود: سند تحول آموزش و پرورش بسیار مهم و دقیق است و هر نوع تغییر و رشد و پیشرفت در آموزش و پرورش باید براساس این سند شکل بگیرد و انجام شود و وزیر آموزش ‌و پرورش باید دقت نظر و شناخت کاملی از سند تحول داشته باشد.

احمدپور، صندوق ذخیره فرهنگیان را چالش عمده وزارتخانه دانست و عنوان کرد: این صندوق، ذخیره‌ای برای آینده فرهنگیان بوده که متاسفانه در گذشته دستخوش تغییرات عمده واقع شده و این پشتوانه متزلزل شده ‌است این ‌هم از نکاتی است که باید مدنظر افراد قرار گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم به کمبود نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت:‌ آموزش ‌و پرورش نیاز به نیرو دارد و بسیاری از کارکنان این وزارتخانه حق‌التدریسی، سرباز معلم، نهضتی‌ و ... هستند.  در بررسی‌ها مشخص شد در آموزش ‌و پرورش بیش ‌از ۲۸ نوع قرارداد استخدامی داریم بسیاری از این نیروها در آموزش ‌و پرورش سرگردانند و آینده شغلی ندارند.

وی ادامه داد: همچنین تفاوت‌های فراوانی هم میان نیروهای مختلف در آموزش ‌و پرورش داریم گاهی ممکن است در یک اتاق ۲ نفر نیرو نشسته‌اند حقوق یکی بالا و حقوق دیگر پایین است، یکی رسمی و دیگری غیررسمی است، یکی آینده دارد و دیگری بی‌آینده است که باید فکر اساسی برای آن شود و مشکلات در این زمینه را به‌شکل ریشه‌ای حل کرد.

احمدپور اظهار کرد: این‌ موارد بخشی از مشکلات و چالش‌های پیش روی آموزش و پرورش است و دهها مشکل دیگر هم در این زمینه داریم که در آموزش‌ و پرورش باید ریشه‌یابی، شناسایی و مشخص شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اولویت‌های آموزش‌ و پرورش، گفت: اولویت نخست رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان و سر و سامان دادن به تحصیل آنها است. در یک تا ۲ سال گذشته که با مشکل کرونا مواجه بودیم حالت انقطاعی میان دانش‌آموزان، کلاس‌ها و متون درسی به‌وجود آمده و افت تحصیلی در دانش‌آموزان ایجاد شده‌ است.

اولویت وزیر آموزش و پرورش ساماندهی وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان باشد

احمدپور ادامه داد: با توجه به مشکلات ۲ سال گذشته و افت‌ تحصیلی فراوانی که ایجاد شده، اولویت هر وزیری باید ساماندهی مناسب وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان باشد تا این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند که ما دچار مشکل تحصیل نشویم و شتاب لازمی را که داشتیم از دست ندهیم.

وی، معیشت معلمان را از موضوعات مهم وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد و گفت: معلم می‌خواهد کار فکری انجام دهد و رشد دانش‌آموزان را در این زمینه تضمین کند. زمانی می‌توان به این معلم اعتماد کرد و سرمایه‌های عظیم را در اختیار معلم قرارداد و امیدوار بود که آینده دانش‌آموزان این پیشرفت را خواهد داشت که معلم دغدغه معیشت نداشته باشد.

معیشت معلمان در اولویت آموزش و پرورش قرار گیرد

احمدپور خاطرنشان کرد: اگر معلمی سر کلاس حاضر شود اما درعین‌ حال که تدریس می‌کند ذهن او درگیر معیشت هم باشد یا احیاناً شغل‌های جانبی داشته و تلاش کند معیشت خود را در غیر از کلاس تامین کند نمی‌تواند موفق باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم عنوان کرد: بنابراین هر دولتی اگر بخواهد آموزش ‌و پرورش موفقی داشته باشد باید معیشت معلمان را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد.

به گزارش ایرنا،  یوسف نوری متولد سال ۱۳۴۰ در ایلام و دارای دکتری تخصصی مدیریت از دانشگاه علامه طباطبائی است. مدیرکل برنامه و بودجه و رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش، عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان کشور، تدریس در مدارس و دانشسرای تربیت معلم استان ایلام و مدارس ایران در قطر و بحرین از جمله سوابق اجرایی و فرهنگی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش است. وی همچنین مؤلف چند جلد کتاب تخصصی است.

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یکشنبه ۷ آذرماه برگزار می‌شود.