شهرکرد - ایرنا - سفر وزیر نیرو و بررسی طرح‌های آبی، ادامه روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ، تزریق یک‌میلیون و ۱۵۵ هزار دُز واکسن کرونا و اجرایی شدن فعالیت بخش خصوصی در اتاق آیینه شهرکرد از جمله مهم‌ترین رویدادهای خبری چهارمحال و بختیاری در آخرین هفته از آبان ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.

در ابتدای این هفته علی اکبر محرابیان وزیر نیرو به همراه تعدادی از معاونان این وزارتخانه برای بررسی طرح‌های آبی به چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

محرابیان در این سفر یک روزه از طرح‌های مهم شهرستان لردگان، کوهرنگ و بن بازدید کرد و در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد و همچنین نشست با کشاورزان پیرامون حل مشکلات کم‌آبی به گفت‌وگو پرداخت.

غلامحسین حسینی‌نیا معاون وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای، اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش ، علی قربانی معاون امور دهیاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و هادی میرزایی مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این هفته به منظور شرکت در برنامه‌های مختلف به چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

همچنین در این هفته مراسم تشییع پیکر سرباز وظیفه شهید ایمان حاتمیان با حضور اقشار مردم، مسوولان و نیروهای نظامی و انتظامی در شهر فرخ شهر برگزار شد.

برپایی نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در رشته جوشکاری در شهر هفشجان، راه‌اندازی ۲ ایستگاه مطالعه دیجیتال آستان قدس رضوی در شهرکرد و بروجن، برگزاری کارگاه آشنایی با تاریخ شفاهی و روش‌های مصاحبه، تجلیل از کتابداران برتر استانی در آیین بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی از دیگر رویدادهای مهم این هفته در استان محسوب می‌شوند.

مسوولان استانی هم در طول هفته پایانی آبان ۱۴۰۰ در نشست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه امور زیربنایی و شورای فرهنگ عمومی علاوه بر بررسی مسائل مرتبط در خصوص برنامه‌های اجرایی در آینده تصمیم‌گیری کردند.

وزیر نیرو: پاسخ مطالبات مردم با توزیع عادلانه منابع آب محقق می‌شود

علی‌اکبر محرابیان افزود: شرط عدالت در توزیع آب، اولین اصل برای اجرای طرح‌هاست و این یک امر بدیهی است و در این زمینه قوانین روشن و شفاف است.

وی با بیان اینکه قوانین موجود روشن و شفاف است، تصریح کرد: اگر قانون را ملاک عمل قرار دهیم اختلافی در حوزه آب شکل نمی‌گیرد و معتقدیم برای بهره بردن مردم از این موهبت الهی، به‌کارگیری تدبیر، حفظ وحدت و بحث‌های کارشناسی در محیط‌های خود است و بردن این بحث‌ها در بین مردم سود و فایده‌ای نخواهد داشت.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ما جلسات مختلفی با نمایندگان داشته‌ایم و اختلافی بین خودمان و نمایندگان نمی‌بینیم و بر روی اصول هیچ‌گونه اختلافی وجود ندارد و در این سفر با مردم گفت‌وگو می‌کنیم.

بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ ظرف چهار ماه آینده تکمیل می‌شود

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با تامین مصالح و تجهیزات لازم برای عملیات بازسازی و تعمیر واحدهای مسکونی آسیب‌دیده شهرستان کوهرنگ، ظرف چهار ماه آینده این عملیات تکمیل می‌شود.

اکبر نیکزاد با بیان اینکه در تامین مصالح موردنیاز مشکلی وجود ندارد، تصریح کرد: برای عملیات احداث واحدهای تخریبی نیاز به سیمان بود که با فوریت تامین و به منطقه ارسال شد که در حال حاضر مشکل تامین سیمان حل شده است و از این بابت از رییس بنیاد مستضعفان کشور که سیمان مورد را تامین کردند قدردانی می‌شود.

وی افزود: تامین مصالح دیوارچینی و بلوک دیواری نیز برنامه‌ریزی شده و موضوع مشکلی نداریم و تیرچه موردنیاز نیز تولید شده و در انبار بنیاد مسکن دپو شده و میلگرد نیز آماده شده است.

شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری خلأهای فرهنگی را شناسایی کند

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: مسوولان شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان‌های استان در گزارش‌های خود به نقاط ضعف و قوت حاکم بر فرهنگ شهرستان‌ها توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام با اشاره به فعالیت شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های استان افزود: سیاست‌گذاری برای ارتقای فرهنگ عمومی در جامعه و حاکم کردن امور دینی ضروری است.

نکونام به مطالبه و توقع بالای مردم از شورای فرهنگ عمومی اشاره و تصریح کرد: اعضای شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها فعال‌تر باشند.

یک‌میلیون و ۱۵۵ هزار دُز واکسن کرونا در چهارمحال و بختیاری تزریق شد

رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تحویل یک‌میلیون و ۴۳۳ هزار و ۲۰۳ دُز واکسن کرونا به این استان، گفت: تا روز ۲۶ آبان ۹۰ درصد واکسن تحویلی معادل یک‌میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۵۸ دُز به افراد بالای ۱۲ سال استان تزریق شده است.

سید راشد جزایری، جمعیت بالای ۱۲ سال استان را ۷۷۳ هزار و ۴۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۶۳۹ هزار دُز واکسن در نوبت اول و ۵۰۶ هزار و ۳۷۲ دُز واکسن در نوبت دوم در استان تزریق شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس تا ۲۶ آبان، ۸۲.۶ درصد جمعیت استان دُز نخست و ۶۵.۵ درصد جمعیت استان دُز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

شهرک صنعتی سازه‌های فلزی در هفشجان چهارمحال و بختیاری احداث می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت بیش از ۶ هزار صنعتگر حوزه جوش در شهر هفشجان گفت: شهرک صنعتی سازه‌های فلزی کشور در شهر هفشجان احداث می‌شود.

احمد راستینه افزود: مطالعات احداث و اجرای این شهرک تخصصی در شهر هفشجان به عنوان قطب جوش ایران انجام شده و امید است یکی از دستاوردهای مسابقات مهارت جوشکاری ایران، احداث و اجرای این شهرک در این شهر صنعتی باشد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از سازه‌های بزرگ صنعتی کشور به دست صنعتگران حوزه جوش این استان تهیه و ساخته می‌شود، گفت: با احداث این شهرک تخصصی، نیاز به اعزام و هزینه کردن صنعتگران این حوزه به سایر مناطق برای اجرای طرح‌های صنعتی نیست و صنعتگران متخصص زیرنظر ناظران و جوشکاران ناظر، سازه‌ها را در این شهر تولید به سایر مناطق ارسال خواهند کرد.

طرح تربیت مربی برای هفت هزار مهدکودک روستایی اجرا می‌شود

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش کشور گفت: در این طرح هفت هزار طلبه در سطح کشور با کودک‌شناسی قرآنی و معارف اهل‌بیت (ع) برای فعالیت در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و مهدهای کودک کشور آموزش می‌بینند.

حجت‌الاسلام حسین درودی افزود: طلاب مجری طرح امین، طلاب وظیفه و طلابی که در حوزه‌های علمیه مشغول تحصیل هستند، در این طرح آموزش می‌بینند تا در زمینه تربیت قرآنی نونهالان برای ورود به مدارس از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه چهار هزار مدرسه امین در کشور فعال است، افزود: ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش هم‌اکنون در ۳۲ استان و ۷۰۰ شهرستان فعال شده است و هر ۲ ماه یک‌بار، نشست‌های تربیتی، فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان را برنامه‌ریزی، پیگیری و پیامدخوانی می‌کنند.

مرکز تخصصی اشتغال و کارآفرینی چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: در این مرکز علاوه بر کاریابی داخلی و خارجی، خدماتی نظیر مشاوره برای کارآفرینی و ایجاد فضا برای رشد شرکت‌های نوپا ارائه می‌دهد.

حفیظ الله فاضلی افزود: این مرکز دارای دپارتمان‌های تخصصی در حوزه روانشناسی و مشاوره، استعدادیابی شغلی، کارآفرینی ورزشی، گردشگری و ایران‌گردی، بازرگانی خارجی و صادرات، زمین‌شناسی، معدن، اکتشاف و فراوری معدنی، صنایع غذایی و علوم تغذیه، متالوژی و مواد و صنایع غذایی و تشریفات است.

وی ادامه داد: در قالب این مرکز تخصصی، اقدام به برگزاری کافه کارآفرینی می‌‎شود و علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در این کلاس‌ها، راه‌های اتصال به بازار را به خوبی آموزش ببینند.

۶۷ درصد متقاضیان اقدام ملی مسکن چهارمحال و بختیاری به طرح‌ها متصل شدند

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: برای طرح اقدام ملی مسکن که در ادامه با عنوان نهضت ملی مسکن تداوم می‌یابد ۳۸ هزار و ۱۰۸ نفر تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد هفت هزار و ۶۰۵ نفر حائز شرایط اعلام شدند.

حسینعلی مقصودی ادامه داد: از تعداد واجدان شرایط، چهار هزار و ۸۶۴ نفر تایید نهایی شدند و چهار هزار و ۴۶۸ نفر افتتاح حساب کرده‌اند.

وی با بیان اینکه برای طرح اقدام ملی مسکن در استان ۶ هزار و ۳۳۴ واحد تعریف شده است، اظهار داشت: تاکنون پنج هزار و ۹۴ فقره زمین در قالب ۱۱۵ پروژه در استان تخصیص یافته است.

یک هزار و ۲۰۰ برنامه هفته بسیج در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود

فرمانده سپاه قمر بنی‌هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری گفت: همزمان با هفته بسیج یک هزار و ۲۰۰ عنوان برنامه با محوریت فضای مجازی و رسانه‌ها در پایگاه‌ها، حوزه‌ها، نواحی مقاومت بسیج و ستاد سپاه استان برگزار می‌شود.

سردار پاسدار علی محمد اکبری با اشاره به اینکه هفته بسیج امسال با شعار «بسیج پاره تن مردم است» نام‌گذاری شده است، افزود: پویش نذر خون بسیجیان، تقدیر از فعالان حوزه بهداشت و همچنین خانواده شهدای سلامت، تجلیل از فعالان طرح شهید سلیمانی، اختتامیه جشنواره عکس بسیج، افتتاحیه جشنواره عصر شعر، افتتاحیه طرح‌های عمرانی، رونمایی از سایت و پوستر هفدهمین جشنواره علمی و پژوهشی بسیج، کمک به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد از برنامه‌های این هفته در استان است.

فعالیت بخش خصوصی در اتاق آیینه شهرکرد اجرایی شد

مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اتاق آیینه مرکز چهارمحال و بختیاری در بافت مرکزی شهرکرد برای انجام فعالیت فرهنگی به بخش خصوصی تحویل داده شد.

هادی میرزایی تاکید کرد: قرار است بخش خصوصی ضمن مرمت و احیای این بنا، از آن برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بهره‌برداری کند.

وی با بیان اینکه کاربری اتاق آیینه شهرکرد در روند واگذاری به سرمایه‌گذار بخش خصوصی فقط برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این مکان مشخص و تعیین شده است، افزود: این واگذاری به استناد بند "ز" ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه انجام شد که براساس آن، وظیفه تعیین و اعطای کاربری و بهره‌برداری مناسب و خردمندانه از بناهای تاریخی و فرهنگی با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.